Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Nézz be egy tengeralattjáróba

Egy elsüllyedt szovjet tengeralattjáró belsejében készítettek érdekes videót merész búvárok: így most mindenki előtt feltárulhatnak az S212 (Щ 212) jelű hajó titkai.

A szovjet dízel-elektromos tengeralattjárót 1936-ban bocsátották vízre, és a fekete-tengeri flottában szolgált. 1941 novemberében indult el egy őrjárat a Duna torkolata közelébe, ám elvesztették vele a kapcsolatot, és többé nem hallottak róla. 

1976-ban fedezték fel a jelenleg az Ukrajnához tartozó Znemnij (Kígyó) sziget közelében, majd a roncsot is sikerült azonosítani, mert abban a térségben nem veszett el más tengeralattjáró ebből a sorozatból. Annak idején nem tudták biztosan, hogyan veszett oda, ám a feljegyzések szerint ott egy román aknamező volt, aknára futva süllyedhetett el, több részre szakadva. Az 58,5 méter hosszú S212 hajón 37 fős legénység szolgált.

Már jártam két múzeumban is tengeralattjáróban, és így megtapasztalhattam, mennyire szűkös a tér egy ilyen hajóban. Búvárként eszem ágában sem lenne beúszni, de szerencsére vakmerő orosz búvárok helyettem is bevállalják az ilyesmit. A háborítatlan belső térben mindmáig jól megfigyelhetőek a műszerek, a motorok is. Ebben a sötétben, a nem túl erős lámpa fényénél meglehetősen kísérteties a hangulat...

Szerencsére másik videó is található a helyről, ahol egy kicsivel jobban láthatóak a rendesen megvilágított részletek, érdemes abba is belenézni.

4 Tovább

Autómúzeum a tenger fenekén

Mindig is nagyon népszerűek voltak azok a roncsok, amelyek rakterében szárazföldi járművek várták, hogy a tenger élővilága vegye őket birtokába. Ilyen roncs a Thistlegorm Egyiptomban, az Umbria Szudánban, a Zenobia Cipruson- és ebbe a sorba tartozik a DS Sao Paulo is, ami norvég vizekben nyugszik.

roncs

Az 1921-ben vízre bocsátott, 110 méter hosszú teherhajó a német inváziós flotta egyik tagjaként tartott a norvég partok felé, amikor 1940. április 9-én aknára futott és elsüllyedt. A rakományában hadianyagok voltak, így többek között autókat és motorokat vitt magával. 

roncs

roncs

A roncs tehát érdekes, van mit nézni rajta kinn és benn. Az apró probléma nem az, hogy kissé hideg a víz Norvégiában, hanem a mélység: 80-90 méterre lemenni pár szép állapotban megmaradt veterán járgányért csak a búvárok egy kis részének reális álom. Szerencsére ők viszont fotóznak is, így meg tudom osztani Thomas Andre Larsen képeit illetve Anders Kjeserud videóját is. Nagy élmény lehet az ottani búvárkodás...

roncs

roncs

0 Tovább

Modern roncskutatás

Ha egy hajóroncs túlságosan mélyen van, vagy nehéz átfogó képet alkotni róla, a modern technikát vetik be a kutatók. 

Írországban is ilyen expedíciót indítottak Dr. Ruth Plets vezetésével. A kutatók az RV Celtic Voyager fedélzetén dolgoznak, hogy az Ír-tenger mélyén nyugvó első világháborús hajókat felkutassák. Minderre jó indokot ad az események száz éves évfordulója.

Ezeknek a hajók egy része túl mélyen van a merüléshez, így gyakorlatilag senki nem látta őket, mióta elsüllyedtek. A kutatók útjuk során elmentek az 1917-ben aknára futott SS Chirripo roncsához, az 1918-ban torpedónak áldozatul esett SS Polwell maradványaihoz, és a szintén torpedóval kilőtt RMS Leinsterhez, ami 500 embert ragadt magával a hullámsírba.

A kutatók a roncsok felett egészen lassan haladva végezték a műszerrel a vizsgálatot, így nagyon sok pontból állt össze a három dimenziós kép. A különlegesen részletes modelleken gyakorlatilag a hajó kis alkatrészei is felfedezhetők- és persze látható az is, hány darabra szakadtak süllyedés közben, milyen állapotban vannak manapság. A tengerben a látótávolság nem túl jó errefelé, tehát nincs az a kamera, amivel hasonló képet alkothatnának.

A roncsok közeléből üledékmintákat is gyűjtenek. Ezeknek az elemzésével azt szeretnék kideríteni, jelentenek-e potenciális veszélyt a hajókból esetlegesen szivárgó szennyező anyagok.

Száz év után minden roncs automatikusan védetté válik az ír törvények szerint, tehát hamarosan valamennyi most vizsgált hajó ilyen státuszt kap. Emiatt is fontosnak tartották az állapotuk megismerését, és szeretnék évről évre nyomon követni, ha változás történik. A cél az, hogy megőrizzék a víz alatt nyugvó kulturális örökséget, amíg még felismerhetőek és kutathatóak a tenger mélyén levő hajók.

Ilyen volt, ilyen lett: az SS Polwell a tengeren és a víz alatt

0 Tovább

Repülő erőd szokatlan helyen

A tenger mélyén fedezték fel egy második világháborús bombázó roncsát Szicília közelében.roncs

1943. április 18-án szállt fel a Devils from Hell becenevű B17 Flying Fortress (Repülő erőd) bombázó Bobby M. Godwin kapitánysága alatt. A bevetés célpontja Szicília egyik nagyvárosa, Palermo volt. Ám még azelőtt megtalálták a Messerschmitt Me110 vadászgépek az amerikai köteléket, hogy azok elérték volna a bombavetés helyét. Godwin gépét lelőtték, és a többi bombázóról nem láttak egyetlen kinyíló ejtőernyőt sem. Palermo városát a túlélő gépek megszórták, és a hivatalos jelentésbe bekerült, hogy egy gép odaveszett, a teljes legénységgel együtt.roncs

Több mint hét évtizeddel később amatőr roncskutatók fedezték fel a bombázó maradványait 75 méteres mélységben. Egy olyan csapatról van szó, ami a Szicília vizeiben odaveszett roncsok felkutatását tűzte ki célul. A B17-est hónapokon át keresték- először archívumokban "búvárkodtak", szemtanúk beszámolói alapján szűkítették a lezuhanás lehetséges helyszínét. Végül szonárral fedezték fel a repülőgép roncsát.roncs

Ám ezután jött még az azonosítás, amihez le is kellett merülni. Ilyen mélységben ez nem könnyű feladat, ráadásul igen gyatra volt a látótávolság is. A búvárok nem adták fel, újból próbálkoztak, és sikeresen megtalálták a motorok sorozatszámát- ez egészen pontosan beazonosította a bombázót. roncs

A repülő jó állapotban maradt meg, a lezuhanás következtében csak a pilótafülke deformálódott. Emberi maradványokat nem találtak a helyszínen, de nem kívánják bolygatni a roncsot, mert így is háborús sírhelyként kezelik. A nagy mélység mellett ez a másik ok, ami miatt a kiemelése nem merült fel.

1 Tovább

Új leletek Antiküthérából

Egy bő évszázada történt, hogy Dimitriosz Kondosz kapitány úgy döntött, hajójával egy védett helyen vészel át egy vihart Antiküthéra sziget közelében. Ha már ott volt, leküldte a búvárokat, hogy keressenek szivacsot- akkoriban nagyon veszélyes, de jól jövedelmező volt a rézsisakos felszerelésekkel végrehajtott szivacsgyűjtő merülés.roncs régész

Az egyik búvár rémülten bukkant fel a felszínre: odalenn számos emberi csontvázat talált, mellettük pedig szobrokat, mindenféle régi tárgyakat. A keresgélés során került elő a máig sokakat foglalkoztató mechanizmus, ami egyesek szerint afféle ókori analóg számítógép. Sokakat meglepett a szerkezet fejlettsége, így a régészek fantáziáját mindmáig megmozgatja a roncs maradványa, és a még ott maradt további leletek.roncs régész

Sajnos (vagy szerencsére, mert így a többség számára elérhetetlen) a roncs túl nagy mélységben van. Jól felszerelt búvárcsoportra volt tehát szükség a legutóbbi expedíción, és a profik szerencsével is jártak, félszáz tárgyat hoztak a felszínre a jelek szerint még mindig titkokat tartogató roncsból. roncs régész

A leletek jelentős része arról árulkodik, hogy az egykori felső tízezer számára szállított rakományt vitt a fedélzetén az időszámítás előtti évszázadban elsüllyedt hajó. A különleges szobrok, míves edények sokat elmondanak arról, milyen körülmények között éltek az egykori gazdagok. Analizálják az amforák tartalmát, hogy többet megtudjanak a korabeli ételekről és italokról, a fémtárgyak összetétele is sok információval szolgál a szakembereknek.roncs régész

Az idei kutatás eredményesen zárult tehát, de a munkának még nincs vége. Úgy sejtik, még több izgalmas dolgot találnak a tenger fenekén. A legnagyobb rejtélyt persze a felszínen kell megoldani: a mechanizmus titka még bizonyára sokáig foglalkoztatja majd a profi és amatőr régészeket.

0 Tovább

826 ember tengeri nyughelye

A Lefort nevű orosz sorhajó a hajózás történetének egyik legsúlyosabb katasztrófáját szenvedte el 1857-ben. 

Az 58 méter hosszú, 94 ágyúval felszerelt hadihajót 1835-ben bocsátották vízre, nevét az orosz flotta egykori parancsnoka után kapta. A Balti flottába sorozták be, de nem vett részt ütközetekben a Krími háború idején.

1857. szeptember 22-én a mai Tallinnból hajózott Kronstadt irányába egy kötelék tagjaként. A fedélzeten 756 tengerész mellett több nő és gyermek is tartózkodott, ugyanis a legénység családtagjai közül is többen velük utaztak.

A hajókra váratlanul egy rettentő erejű szélvihar csapott le. A Lefort felágaskadott, az oldalára dőlt, majd szinte azonnal a tengerbe veszett, magába rántva mindenkit aki a fedélzetén volt. A vihar erejére jellemző, hogy azon a napon összesen 30 hajó süllyedt el a Balti-tenger orosz szakaszán. Ám ez sem feltétlenül indokolta volna a hadihajó azonnali pusztulását. A későbbi vizsgálatok szerint ehhez több ok is hozzájárulhatott: a rosszul elhelyezett a rakomány, a meggyengült és nem megfelelően szigetelt hajótest illetve az is, hogy a lőnyílások egy része nyitva volt.

2013-ban az oroszok expedíciót indítottak az S-320 nevű tengeralattjáró felkutatására. A szonár jeleinek vizsgálata során egyszer hajóra emlékeztető körvonalat vettek észre- azt egyből látták, hogy nem tengeralattjárót találtak, de így is érdekesnek tűnt. A 70 méteres mélységbe lemerülő búvár két óra múlva tért vissza a fedélzetre a nagy hírrel: "Uraim, megtaláltuk a Lefort roncsát!"

A roncs olyan, mint egy víz alatti temető, hiszen annyian nyugodtak itt. Az eltelt másfél évszázad alatt háborítatlan volt a Lefort, amiről az orosz búvárok felvételeket készítettek, és egy külön honlapot is készítettek, ahol megismerhető a hajó története, és három dimenziós modelleken "járható be" a roncs. Itt lehet megismerkedni a szomorú sorsú hajóval, ami a Balti-tenger egyik legnagyobb tragédiájának emlékhelye.

0 Tovább

Az utolsó tengeralattjáró

Már csak egy német búvárhajó helyzetét nem ismerték a Finn-öböl mélyén eltűntek közül- egészen mostanáig, amikor finn búvárok megtalálták az U-679-et Észtország közelében.

A VIIC osztályú U-679-es sorozatszámú tengeralattjárót 1942-ben kezdték építeni, és 1943-ban bocsátották vízre. A VIIC osztályba tartozó tengeralattjárók fontos szerepet kaptak a német flottában, gyakorlatilag minden hadszíntéren bevetették azokat. A 67 méter hosszú hajókatt öt torpedóvető-csővel szerelték fel. Az U-679 1944-től teljesített szolgálatot a tengeren, két szovjet rongált meg a Balti-tengeren. 

A tengeralattjáró 1945. január 9-én veszett oda. A jelentések szerint egy szovjet tengeralattjáróvadász mélységi töltetei végeztek vele, és a detonáció következtében elsüllyedt U-679 legénységének valamennyi tagja, 51 ember életét vesztette. 

A finn búvárok kutatása 2015 augusztusában járt sikerrel, amikor megtalálták a part közelében a hajó maradványát. Szeptemberben tudtak lemerülni a roncshoz, az ugyanis 90 méteres mélységben nyugszik. Felmérték az U-679 állapotát, és a vizsgálódásuk szerint a jelentések tévesek voltak, a tengeralattjáró valójában őrjáratozás közben aknára futott, és ez okozta vesztét. 

A háborús sírhelynek számító roncs az észt törvények szerint védettnek számít. A Subzone nevű búvárcsapat pedig tovább kutatja a Balti-tenger mélyét, mert akadnak még hajók, amiknek ott veszett nyoma az elmúlt évszázadokban. A Finn-öböl utolsó tengeralattjárójának helyzete viszont most már ismert, és talán további merülések után egészen biztosan lehet tudni majd a sorsáról.

0 Tovább

Élő emlékmű

Négy éve süllyedt el a Rena nevű teherhajó, aminek maradványait benépesítette a tenger élővilága. Egy lapban új képek jelentek meg arról, hogy néz ki manapság a roncs.

A hatalmas, 236 méter hosszú Rena nevű konténerszállító rendesen megrakodva feneklett meg új-zélandi vizekben. A baleset környezeti katasztrófát okozott, mert a súlyosan megsérült hajótestből szivárogni kezdett az olaj. A hajóról a konténerek többségét sikerült kimenteni, azután a hajótest jelentős részét is kiemelték.

Ám még ma is ott nyugszik a mélyben a két darabra szakadt Rena maradványa. Mivel már eddig 500 millió dollárt költöttek a mentésre, amivel a Costa Concordia kiemelése után a második legdrágább ilyen munka volt, a hajót birtokló cég azt kérvényezte, hogy ami a víz alatt van, az maradjon ott.

A döntéselőkészítés részeként a mélyben mérték fel a roncs jelenlegi állapotát. A szakemberek majd eldöntik, rejt-e magában veszélyt az, ha ott marad a rozsdásodó hajótest, vagy netán az jár nagyobb kockázattal, ha megpróbálkoznak a kiemeléssel. Az viszont tény, a halak nem igazán válogatósak: nagy számban élnek a Rena maradványain.

Talán már csak azért is érdemes lenne meghagyni a roncs egy részét, hogy emlékeztessen rá, a hajózás veszélyes üzem- és nem csak a tengerészek kerülhetnek bajba, hanem az élővilág is.

0 Tovább

Egy mocskos akció

Három évtizede annak, hogy a francia titkosszolgálat búvárai felrobbantották a Greenpeace hajóját, ám csak kevés felelős nyerte el méltó büntetését. Az esetről most beszélt először az az ember, aki elhelyezte a robbanószerkezeteket. 

1985. július 10-én hatalmas robbanás rázta meg Auckland kikötőjét, majd két percre rá újabb detonáció hallatszott. Az új-zélandi városban horgonyzó Rainbow Warrior másodpercek alatt elsüllyedt, magával a Greenpeace egyik aktivistáját, Fernando Pereirát. A kétgyermekes apa fotósként dolgozott a szervezetben.

Az eset megdöbbentette az egész világot. A Rainbow Warrior épp kihajózás előtt állt: a környezetvédelmi szervezet a helyszínen szeretett volna tüntetni a francia nukleáris kísérletek ellen. A Mururoa-atoll előtt hívták volna fel a figyelmet arra, hogy milyen veszélyeket rejt magában a bombák tesztelése, amit az anyaországtól gondos távolságra hajtottak végre.

Nem volt nehéz rájönni, kinek volt érdekében a Greenpeace hajójának elsüllyesztése: a franciák nem voltak boldogok az akadékoskodó "zöldek" tervezett jelenléte miatt. Ám az, hogy képesek voltak terrorakciót végrehajtani ellenük egy idegen ország területén, teljesen hihetetlennek tűnt. Ők tehát eleinte mindent tagadtak, de hamarosan az új-zélandi rendőrség látókörébe került két francia állampolgár, akit letartóztattak, és később elismerték azt, hogy részt vettek az akcióban. Mind a ketten a francia titkosszolgálat ügynökei voltak.

Alaposan kitervelt akció volt. Voltak beépített emberek, akik a Greenpeace szimpatizánsainak adták ki magukat, ők derítették fel a hajót. Volt, aki a robbanószerek behozataláról gondoskodott, volt, aki a csónakot szerezte, és persze két búvárt is odaküldtek, akik a víz alatt rögzítették a robbanószerkezeteket. Állítólag azért nem nyílt tengeren támadtak, mert akkor emberélet kerülhetett volna veszélybe- a személyi sérülést el akarták kerülni. Ehhez képest mégis meghalt egy ártatlan áldozat, tehát a rajtaütés terveibe komoly hiba csúszott. Egyébként semmivel se lenne szimpatikusabb ez az aljas támadás attól, hogy nem akartak megölni senkit. 

Miután az ügynökök vallottak, nehéz volt tagadni a franciák érintettségét. Ám az elfogott kettőn kívül a többiek soha nem álltak a bíróság elé. Sőt, komoly beosztást kaptak odahaza, egyre léptek előre a ranglétrán. A két börtönbe került ügynököt három év után hazaengedték, és otthon még kitüntetést is kaptak "hősiességükért".

Pont ezért mondja a Rainbow Warrior egykori kapitánya, hogy egyáltalán nem történt igazságtétel. Nevetségesnek tartja azt az állítást, hogy komolyan ügyeltek rá, ne sérüljön meg egy ember se. Fő érve elég logikus: profi búvárok és robbantási szakemberek tervezték az akciót, ami olyan irdatlan detonációval járt, hogy szinte azonnal a víz fenekére küldte a hajót. És senki nem gondolt arra, hogy ekkora robbanás megölhet valakit? 

Peter Wilcox azért szólalt meg, mert az ügynökök egyike, Jean-Luc Kister három évtizednyi hallgatást megtörve nyilatkozott a történtekről. Ő volt az, aki rögzítette a bombákat, és most kért elnézést Pereira családjától és mindenki mástól. Wilcox azt mondja, ő személyesen elfogadhatja a bocsánatkérést, de ez nem változtat azon, hogy a titkosszolgálat ügynökei, vezetői, sőt, még az akciót jóváhagyó egykori legmagasabb rangú politikai vezetők mind részesek egy gyilkosságban. És a többségük soha nem bűnhődött meg ezért.

Franciaország azért nem úszta meg olyan könnyen az ügyet. Mindenki tudta, hogy ők a felelősek, és az, hogy államilag irányított terrorizmus eszközéhez nyúltak egy csapatnyi környezetvédő ellen, igazolta, hogy milyen mocskos eszközökhöz képes nyúlni akár egy európai ország is. A megítélésüknek rengeteget ártott a botrány, és már rég leállították a nukleáris kísérleteket is.

Kister állítja, ők nem hidegvérű gyilkosok. A kiemelt, de javíthatlanul megsérült Rainbow Warrior roncsát mesterséges zátonyként süllyesztették el, és az ott merülő búvárok elgondolkodhatnak, kinek hisznek jobban: a magukat mentegető titkosszolgáknak vagy az ártatlan áldozatnak emléket állító hajónak.

1 Tovább

A megtalált tanker

Hat évtizeden át nyugodott háborítatlanul a víz mélyén egy hatalmas második világháborús hajó Hawaii közelében, amíg véletlenül rá nem találtak.roncs

Azt hihetnénk, egy nagyjából 160 méter hosszú hajó nem vész el "csak úgy", alig 25 méter mély vízben. Ám a jelek szerint az USNS Mission San Miguel mégiscsak így járt. A szövetséges csapatoknak üzemanyagutánpótlást szállító tanker 1944 elején állt szolgálatba. A háborús évek után új sorszámot kapott, a több helyen teljesített szolgálatot (többek között Koreában) egészen 1957. októberéig, amikor teljes sebességgel egy zátonynak ütközött az éjszakában. Noha a tenger meglehetősen viharos volt, a legénységet sikerült kimenteni egy közelben tartózkodó hajónak.roncs

A Hawaii-szigetekhez tartozó Maro Reef mellett nyugvó hajó talán nem volt elég fontos ahhoz, hogy kiemeljék. Meglehet, a vihar miatt sem tudták a pontos helyzetét. Keresték már több alkalommal, ám most sikerrel jártak a búvárrégészek.

Melissa Price, Rebecca Weible és Jason Raupp a mostani expedíció legutolsó napján fedezték fel a Mission San Miguel roncsát. Melissa Price elmondása szerint először nem is jött rá, mi az a hatalmas, sötét tömb, ami felbukkant a víz alatt. Rebecca Weible örömében sikoltozott, táncolt amikor bizonyossá vált, hogy megtalálták a hajót.roncs

Az pedig külön öröm, hogy a roncs nem esett szét darabjaira, viszonylag egyben maradt- megtalálták még a kormánykereket is a helyén. A pontos pozíció ismeretében a régészek visszatérhetnek és folytathatják a maradványok vizsgálatát. A Papahanaumokuakea Marine National Monument területén nyugvó roncs védelem alatt áll, tehát nem lesz akadálya a munkájuknak.roncs

A szakemberek szerint annak ellenére fontos a felfedezés, hogy nem egy legendás, sokak által ismert második világháborús hadihajóról van szó. Az ilyen, fontos háttérfeladatokat ellátó járművek ugyanúgy kivették a részüket a győzelemből, mint a fronton harcolók, és ezeken is tengerészek szolgáltak, akik rossz időben éppen úgy igyekeztek a legjobb tudásuk szerint szolgálatátot teljesíteni. Ám a tenger időnként keményen büntet a hibákért- ennek esett áldozatul sok más hajóval együtt a Mission San Miguel is.

0 Tovább

Google hirdetés

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (249),mutazás (194),sztori (187),cápa (160),video (133),búvár (126),felfedezés (76),környezetvédelem (74),baleset (73),élmény (71),fotó (68),alapok (57),adria (57),híresség (54),egyiptom (47),film (47),szabadtüdős (41),utazás (35),barlang (34),delfin (29),felszerelés (28),retró (28),történelem (27),egzotikus (26),régész (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),teknős (19),munka (19),édesvíz (18),usa (17),tanfolyam (15),videó (15),karib (14),polip (13),bánya (12),Cápa (12),kutatás (12),üzlet (12),ciprus (11),mélytenger (11),medence (11),doku (11),kincs (10),rekord (10),fóka (10),málta (10),ausztrália (9),manta (9),támadás (9),jordánia (8),tengeralattjáró (8),szemét (7),sport (7),szafari2014 (7),szobor (7),humor (6),tél (6),szafari18 (6),csikóhal (6),tudomány (6),cousteau (6),verseny (6),rák (6),Bali (6),ázsia (5),ausztria (5),florida (5),rája (5),tintahal (4),bali (4),mexikó (4),hidegvíz (4),repülő (4),olaszország (4),magyarország (4),szafari2016 (4),múzeum (4),találkozás (3),muréna (3),víz alatti (3),Egyiptom (3),thaiföld (3),repülőroncs (3),skandinávia (3),orosz (3),könyezetvédelem (3),karácsony (3),krokodil (2),elsodródás (2),maldív (2), (2),spanyolország (2),hal (2),medúza (2),éjszaka (2),görög (2),csiga (2),könyv (2),európa (2),bomba (1),hollandia (1),búvárfilm (1),izland (1),szafari (1),bulgária (1),akvárium (1),aqaba (1),vörös-tenger (1),cetcápa (1),balti (1),budapest (1),románia (1),repülőgép (1),uk (1),tenger (1),norvégia (1),szörny (1),technológia (1),thaifold (1),Búvár (1),horvátország (1),feketetenger (1),celeb (1),írország (1),egyesült királyság (1),Florida (1),dubaj (1),korall (1),görögország (1)

Hirdetés

Kedvencek

A nagy Kék A nagy Kék

Túrán innen, túrán túl, hol a gyaloglás, kerekezés, evezés az úr......

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog