Help Sales ÁSZF

Muníció a mélyből

A Hamasz búvárai első világháborús roncsból akartak hadianyagot szerezni, de nem mentek sokra a lelettel.

Mind tudjuk jól, hogy mennyire puskaporos tud lenni a levegő a Közel-Keleten. Izrael és a palesztinok mindig készen állnak az összecsapásokra, és ki így, ki úgy harcolni. A Földközi-tenger partján levő Gázai övezet például palesztin kézen van, de hogy az itt aktív Hamasz ne jusson fegyverekhez, robbanóanyagokhoz, mind az izraeliek, mind az egyiptomiak tengeri blokádot tartanak fenn. 

A Hamasz mindenesetre igyekszik utánpótlást szerezni. Meglepő lehet, de a szervezetnek tengeri kommandója is van, és a Gázától nem messze nyugvó HMS M15 roncsa mellett gyakorló merülést végrehajtó búvárok sok egykori fegyvert, lőszert találtak. A maradványok 33 méteres mélységben voltak, így nem volt megoldhatatlan feladat a többek között nagy kaliberű tüzérségi lőszerek felszínre hozatala. Ezeket aztán a föld alatti fegyverraktárakba vitték, és megnézték, mit lehet velük kezdeni.

Szerencsére nem sokat. Elsőre jó ötletnek tűnhetett, hogy Izrael elleni támadásokra alkalmas fegyverekben használják fel amit találtak, de egy évszázad hosszú idő. A HMS M15 pedig 1917-ben süllyedt el, amikor egy német tengeralattjáró megtorpedózta. A fedélzetén bőven volt hadianyag, hiszen részt vett a Szuezi-csatorna védelmében, majd a gázai csatában, aminek során a szövetségesek legyőzték az ottomán csapatokat. Noha nem volt nagy hajó, elég komoly ágyúkkal, és az ahhoz való lőszerekkel volt felszerelve.

A roncsról és rakományáról természetesen az izraeliek is régóta tudtak. Térképeik, leírásaik voltak, és maguk is tervezték a merülést, felderítést illetve a veszélyes dolgok kiemelését. Ám a helyzet Gázában ritkán olyan békés, hogy nyugodtan nekiláthattak volna a munkának- a város egyszerűen túl közel van. Így a Hamasz búvárai megelőzték őket, és nem sokon múlt,  hogy nem sikerült jelentős hadianyagbázisra szert tenniük.

Egyszerű kedvtelési búvárként pedig természetesen azt kérdezi magától az ember, vajon mikor lesz béke a világ minden pontján, hogy az ilyen roncsok csak afféle mementóként, látványosságként szolgáljanak az érdeklődők, turisták számára?...

0 Tovább

Három máltai repülőroncs

Új, izgalmas merülőhelyeket nyitnak meg a búvárok előtt.

mutazás málta repülőroncs

Málta mindig is jól ismert volt a búvárok körében a számos roncsmerülőhely miatt. Mesterséges zátonyok és történelmi jelentőségű maradványok is vannak a víz alatt, és ez sokakat vonzott ide. A közelmúltban viszont olyan program indult, ami kevesek által ismert roncsok felkeresését tette lehetővé.

Ezen új merülőhelyek viszont nagy mélységben vannak. Egy évtizeddel korábban talán csak maroknyi búvár gondolhatott 60-90 méteres vagy mélyebb merülésekre, de mostanra a technikai búvárkodás már nem számít szélsőséges vagy elérhetetlen kedvtelésnek. Ahogy bővült a technikai búvárok köre, úgy lett egyre nagyobb igény a mélyebb helyek elérhetővé tételére. Még ha történelmi jelentőségű roncsok nyugszanak is a víz mélyén, alaposan dokumentálták azokat, így most már nincs akadálya a merülésnek. 

mutazás málta repülőroncs

A három, mostantól elérhető roncs mindegyike repülő. Nem is akármilyenek! 55 méteren például egy B-24 Liberator bombázó nyugszik. Ezt a négymotoros bombázót nagy számban gyártották és vetették be a második világháború idején, így természetesen sok oda is veszett. Ez a példány 1943 májusában indult volt támadásra olaszországi célpontok ellen, ám műszaki hiba miatt a tengerre szálltak vele Marsaxlokk közelében. 

A Douglas A-1 Skyraider Birzebugga városától délre zuhant a tengerbe 1947-ben. Egyike volt a postaszolgálatot teljesítő repülőknek, amikor felszállás után percekkel a hajtóműve leállt. Pilótája, Robert Leeb hadnagy a tengerre szállt vele, majd elhagyta a gépet. Helikoptrerrel mentették ki a vízből- a feljegyzések szerint ez volt az első helikopteres mentés a Földközi-tengeren.

Német gép is található máltai vizekben: Marsaskala mellett egy Ju88 bombázó merülhető azok számára, akik a 110 méteres mélységtől sem riadnak vissza. Ezt a típust nagy számban vetették be a németek a legkülönbözőbb feladatokra, minden hadszíntéren. Vélhetően egy sérülés okozta a gép vesztét, ugyanis a farokrésze nem teljes.

0 Tovább

Örökre a mélységben

Ez a bolgár vizekben nyugvó tengeralattjáró már soha nem tér vissza a felszínre.

mutazás roncs

Bulgáriáról és úgy általában a Fekete-tengerről ritkán beszélünk, ha búvártúrát tervezünk. Pedig ahogy mondani szoktam, ahol víz van, ott merülni is lehet, és ez alól ez a hely sem kivétel.

Persze nem mindegy, mit is kínál adott ország vagy tenger. A Fekete-tenger általában nem túl jó látótávolsággal kecsegtet, az élővilág sem túl színes- persze aki jól ismeri, talál itt is érdekességet bőven. Ám még vonzóbb lehet az, hogy roncsokat lehet merülni, és ezek között van egy szovjet tengeralattjáró is, alig 24 méteres mélységben. 

mutazás roncs

A SCs-211 (Щ-211) jelű tengeralattjáró a Csuka-osztályba tartozott. Ezeket a harmincas évek közepén gyártották, a 211-es a fekete-tengeri flottába került. Az 57 méter hosszú tengeralattjárón 38-40-en szolgáltak és fegyverzetében 10 torpedó volt. 1941-ben a nyár közepén titkos küldetést teljesített a hajó, bolgár ellenállókkal tett partra hazájukban. Később több szokványos akcióban vett részt, és ellenséges hajókat is elsüllyesztett, például a Superga olasz tankert.

A SCs-211 novemberben futott ki újra, de soha nem tért vissza, nyom nélkül eltűnt. Jóval később került elő az egyik tiszt holtteste a tengerből. Évtizedekkel később derült ki, hogy Várna közelében veszett oda, miután egy román aknaszedőt támadott meg. Egy leírás szerint a part közelében zajló csata után könnyű volt megállapítani a tengeralattjáró helyzetét, és német repülőgépek rontottak rá. Az egyik bombatalálat süllyesztette el a két darabra szakadt SCs-211-et, ami valamennyi tengerészt magával rántotta a hullámsírba. Olyat is olvastam, hogy aknamezőre futva veszett oda a tengeralattjáró- talán nem is derül ki pontosan soha, mi lett a végzete. 2005-ös felfedezése óta csak búvárok látogatják a roncsot, és ha jók a látási viszonyok, a viszonylag épen maradt hajótest körbeúszása kifejezetten érdekes.

0 Tovább

A Hilma Hooker roncsa

Képzeletbeli utazás Bonaire szigetre.

mutazás roncs

A mostani időszak kiváló arra, hogy olvasgassunk, nézegessünk, tervezgessünk- úgysem utazhatunk sehova, tudunk tehát a búvárkodásról álmodozni. A világ nagy és sok az érdekes merülőhely, és szétnézhetünk ott is, ami nem jut egyből eszünkbe.

Valamiért a Karib-tengerre ugyanis ritkábban megyünk el kifejezetten a merülés kedvéért. Mivel tőlünk szinte egyenlő távolságra esik Dél-Kelet-Ázsia és a Karib-tenger, a mostanában divatosabb (és tényleg lenyűgöző) ázsiai merülőhelyek vonzanak jobban. És ez bizony rám is igaz, többször indultam keletre mint nyugatra.

A Karib-tenger sem rossz természetesen, csak éppen valamivel drágább, és általában nem annyira színes, dús, mint az Indiai-óceán. Viszont ott is vannak izgalmasabb, búvárkodásra csábítóbb úti célok. Bonaire például komoly üzletágat köszönhet az önállóan merülő, jellemző amerikai búvároknak, akik szállást és autót bérelnek, és a parton megállva maguk merülik körbe a szigetet.

mutazás roncs

Ennek a Holland Antillákhoz tartozó szigetnek az élővilága sem lebecsülendő, de még egy remek roncsnál is lehet merülni. Ugyanúgy partról kell begázolni a vízbe, és kis úszás után ott is van a Hilma Hooker nevű hajó. 1951-ben épült és igen sűrűn cserélt gazdát, időnként gyanús fuvarokra is használták. 1984-ben került el Bonaire szigetre, ahol a hatóságok rengeteg kábítószert találtak a fedélzeten. A bizonyítékként lefoglalt, ócska hajó folyamatosan megtelt vízzel, végül kivontatták a kikötőből és hagyták elsüllyedni.

mutazás roncs

Mára pedig ez a sziget egyik legjobb merülőhelye. Az alábbi videó azért remek, mert képet ad arról, honnan indul a merülés, és miközben megismerkedünk a ronccsal, a feliratok mesélnek a hajó történetéről is. 

0 Tovább

Titokzatos szkúner

A búvár álma: teljesen érintetlen roncsra bukkanni.

Becky Kagan Schott videója egy olyan hajóról készült, amit még nem sikerült azonosítani. Ám így is páratlan az Ontario-tó mélyén nyugvó, fából épült vitorlás, hiszen olyan döbbenetesen jó állapotban maradt meg, ami meghazudtolja a korát. Mindenesetre nem ezen fog múlni a sikeres beazonosítás, mert a kormány, az árbocok, a  horgony is a helyükön vannak.

Nekünk pedig így látványként is nagyon érdekes a felvétel, hiszen roncs ritkán marad meg ennyire egyben. Persze a sötét, zöld színű víz egy kicsit borzongató, s ha arra gondolok, milyen hideg, akkor meg főleg- elég videón látni ezt a szkúnert.

0 Tovább

Egy hajónyi amfóra

Ilyen az ókori hajó roncsa Pag szigete mellett.

Tavaly kaptam hírt arról az új, nagyon izgalmas felfedezésről, amit horvátországi vizekben tettek: egy teljes rakományával együtt elsüllyedt hajó maradványaira bukkantak. A partól nem messze, a homokos és köves aljzat találkozásánál 37-39 méteres mélységben nagyjából 400 amfórára bukkantak a régészek, s ez a hely merülhető kedvtelési búvárok számára is. Mivel az amfórák nagyon kis területen, egymásra halmozódva fekszenek a tenger fenekén, vélhetően a hajóval együtt süllyedtek el.

Nehéz elmagyarázni, ennyi merülés, ennyi kaland után miért pont az ókori roncsoktól jövök mindig lázba- de hát ez van, kit mi érdekel. Számomra hihetetlen arra gondolni, mennyivel korábban élt emberek hagyták maguk után ezeket a leleteket. A szakemberek az amforák alakjából arra következtetnek, ezek még az időszámításunk előtti első századból származnak. A római köztársaság kora, Krisztus talán még meg sem született, amikor ez a hajó a tenger fenekére került. Maga a történelem...

Arról a korról mesélnek nekünk ezek a tárgyak, amikor már élénk kereskedelem folyt az Adriai-tengeren, s ráadásul két évezrededen át ember nem láthatta őket- és ma is csak kevesen. Ha legközelebb arra járok, biztos nem fogom kihagyni! Ez a remek videó ráadásul igencsak meggyőző, kiváló képet ad arról, mi vár itt a búvárra.

0 Tovább

A Djabeda roncsa

Mauritiuson is van mit merülni a búvároknak.

mutazás roncs

A Madagaszkártól keletre, az Indiai-óceánban található kis szigetállam népszerű úti cél a nyaralók körében. Azonban a búvárok többsége, akik arra a környékre terveznek utazást, inkább más helyben szoktak gondolkodni.

mutazás roncs

Nem valószínű, hogy Mauritius a közeli jövőben vetélytársa lehetne búvárkodás szemponjából Indonéziának, a Maldív-szigeteknek vagy a Fülöp-szigeteknek, de ha már arra vetődik az ember, akár látnivalót is találhat a víz alatt. Ez persze nem szokatlan- ahol tenger van, ott lehet búvárkodni.

mutazás roncs

A Djabeda egy 44 méter hosszú japán halászhajó volt eredetileg, de mára roncsként "szolgál". 34 méteres mélységben nyugszik a tenger fenekén, egyenesen áll, kicsit meg is rongálódott az évek alatt, ám bőven van rajta élet. A videó legalábbis igazán meggyőző. Ha eljutok oda, én sem hagyom ki.

0 Tovább

Élő múzeum

Víz alatti kiállítás a Dominikai Köztársaságban. 

roncs mutazás

Az Egyesült Államokból érkező búvárrégészek több feltáráson vettek már részt a helyi kollégáikkal a karib-tengeri ország vizeiben. Az évszázadok alatt nem kevés hajó veszett oda, és bőven volt mit megvizsgálni az egykori spanyol kincses hajók maradványai közt. 

Ám a víz alatti régészet egyik sajátossága, hogy általában a nyughelyükön, a tenger mélyén maradnak meg a legjobb állapotban a leletek. Ezeket kiemelve komoly munka a konzerválás, hogy ki lehessen azokat állítani. Másrészt egész más a benyomás, ha egy olyan "múzeumot" láthatunk a saját szemünkkel, ami évtizedek, évszázadok óta adott  helyen nyugvó hajók maradványait mutatja be.

A Indiana University Bloomington szakembereinek közreműködésével már az ötödik olyan "élő múzeumot" alakítják ki, ahol egy igazi roncs maradványai körül nézhetnek szét a búvárok. Ezúttal az 1725-ban elsüllyedt Nuestra Senora de Begona kereskedőhajó nyugvóhelyénél dolgoztak. A roncs darabjai mellett vannak itt felfedezett leletek is, de például a kiemelt hajóágyúk másolataiból is elhelyeztek kettőt a tenger fenekén, hogy a búvárfelszerelést öltő látogatók jó képet kaphassanak.

roncs mutazás

A helyi kormányzat is támogatja ezt a projektet, mert úgy vélik, az új, érdekes merülőhelyek meglátogatása egyszerre hoz bevételt és szolgál jó célokat, hiszen ismereteket is terjeszt a búvárrégészetről, történelemről. Míg a világ más pontjain esetenként önmagukban érdektelen hajókból alakítanak ki jól merülhető mesterséges zátonyt, itt elsőre talán kevésbé látványos, ám nagyon is izgalmas történetű maradványokat népszerűsítenek- nekünk csak válogatni kell, melyik vonzóbb a számunkra.

0 Tovább

Fenn és lenn

Már merülik Ciprus új roncsát.

Hosszú évekig a ciprusi búvárkodás egyet jelentett a Zenobiával: aki ott merült, az szinte biztosan a hatalmas teherhajó roncsára volt kíváncsi, és utólag is leginkább azt emlegette. Azt hiszem, ebben forradalmi változás nem mostanában lesz, mert tényleg az egyik legérdekesebb, legjobb merülési lehetőséget kínáló roncs a világon, de azért törekednek arra, hogy legyen más is, ami látványosság lehet a víz alatt.

Több hajót süllyesztettek már el ilyen céllal az utóbbi pár évben, a napokban jött a következő: az Elpida névre keresztelt 63 méteres teherhajó Larnaca közelében került a tenger fenekére. A maximális mélység 30 méter, de a fedélzet már jóval sekélyebben elérhető, tehát átlagos képzettségű kedvtelési búvárok számára ideális a helyszín. A süllyedésről látványos drónvideó is készült.

Másnap pedig már búvárok is merülhettek a még vadonatúj, tiszta, a tenger által be nem népesített roncsnál. Az Elpida, bár a Zenobiához nyilván nem mérhető, azért ígéretes roncsnak tűnik. Mivel a két roncs egymástól nincs messze, azon búvárok akik Larnacában szállnak meg, mind a kettőt kényelmesen megnézhetik.

És már az első videó is elkészült a helyszínről, ez pedig sokakat győzött meg arról, hogy a Zenobia-merülések sora mellett érdemes itt búvárkodni.

0 Tovább

Repülő a folyó mélyén

Véletlenül került elő a második világháborús gép.

roncs felfedezés

A floridai búvárkodás említésekor általában a látványos tengeri merülésekre gondolunk. Ám vannak ott folyók is, például a St Johns River, ahol elvileg szintén lehetne búvárkodni- csak épp nem olyan vonzóak, mint a tenger.

Nagyjából három éve egy horgász kereste meg a helyi Underwater Criminal Investigators (Víz alatti bűnügyi helyszínelők) csapatot, hogy egy szonárképen érdekes sziluettre figyelt fel. A képen egy repülőgépnek tűnő alakzat láttak, így a búvárok le is merültek. A St Johns Riverben viszont gyakorlatilag nulla a látótávolság, így csak tapogatva lehet tájékozódni.

A búvárok először arra számítottak, hogy egy elhagyott drogcsempész repülőt vizsgálhatnak meg, ám az első felszínre hozott leletekből látszott, sokkal régebbi a gép. Az alkatrészeket szakértők vizsgálták, és kiderült, egy F4F típusú, második világháborús vadászrepülő nyugszik a folyó mélyén. Ám arról senki nem tudott, hogy és mikor kerülhetett oda.

roncs felfedezés

A legérdekesebb dolgot a pilótafülkében találták meg: a pilóta kézzel írott feljegyzései voltak ott. Akkoriban nem számítógéppel navigáltak, így nem volt szokatlan, hogy ilyet vitt magával valaki. Ám akkor hökkentek meg igazán a búvárok, amikor épségben maradt ujjlenyomatokat is találtak a papíron: vélhetően a felszállás előtt lett olajos vagy gépzsíros a pilóta keze, és így maradtak meg a nyomok. 

Azt egyelőre nem árulják el a búvárok, pontosan hol is van a roncs. A munkát apránként folytatják, és talán egyszer magát a gépet is kiemelik, hiszen a zavaros vízben amúgy sem látható belőle semmi. A felszínen pedig azon dolgoznak, hogy beazonosítsák, mikor és hogy veszett oda a gép, és ki volt a pilótája.

0 Tovább

Google hirdetés

Google hirdetés

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (246),mutazás (170),cápa (157),sztori (134),video (133),búvár (126),felfedezés (69),baleset (69),fotó (68),környezetvédelem (66),alapok (57),élmény (56),híresség (53),adria (52),film (45),egyiptom (42),szabadtüdős (37),utazás (35),barlang (34),delfin (29),retró (28),felszerelés (27),régész (26),egzotikus (26),történelem (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),munka (19),teknős (19),usa (17),édesvíz (17),videó (15),tanfolyam (15),karib (14),polip (13),kutatás (12),bánya (12),Cápa (12),üzlet (12),doku (11),mélytenger (11),fóka (10),medence (10),manta (9),ausztrália (9),támadás (9),kincs (9),tengeralattjáró (8),ciprus (8),rekord (8),málta (8),szemét (7),szafari2014 (7),sport (7),szobor (7),tudomány (6),Bali (6),humor (6),cousteau (6),csikóhal (6),tél (6),verseny (6),szafari18 (6),rák (6),florida (5),rája (5),jordánia (5),ausztria (5),ázsia (5),mexikó (4),hidegvíz (4),múzeum (4),olaszország (4),repülő (4),szafari2016 (4),bali (4),tintahal (4),Egyiptom (3),thaiföld (3),magyarország (3),találkozás (3),könyezetvédelem (3),orosz (3),skandinávia (3),víz alatti (3),karácsony (3),muréna (3),csiga (2),görög (2), (2),éjszaka (2),európa (2),hal (2),medúza (2),krokodil (2),spanyolország (2),bomba (1),balti (1),repülőgép (1),bulgária (1),könyv (1),budapest (1),cetcápa (1),vörös-tenger (1),szafari (1),akvárium (1),románia (1),búvárfilm (1),repülőroncs (1),hollandia (1),Búvár (1),thaifold (1),görögország (1),technológia (1),szörny (1),uk (1),feketetenger (1),dubaj (1),korall (1),tenger (1),izland (1),Florida (1),írország (1),horvátország (1),egyesült királyság (1),norvégia (1),celeb (1)

Hirdetés

Kedvencek

A nagy Kék A nagy Kék

Túrán innen, túrán túl, hol a gyaloglás, kerekezés, evezés az úr......

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog