Help Sales ÁSZF

Zárlat a cápák miatt

Egyiptomban átmenetileg korlátozásokat vezettek be.

sztori cápa egyiptom

Nagy nyilvánosságot kapott pár napja, hogy a Vörös-tengeren cápák támadtak le a felszínről nézelődő nyaralókra, azaz sznorkelesekre: a támadásban megsérült két ukrán turista, egy anya és fia, illetve a csoportot kísérő helyi vezető, méghozzá súlyosan.

Az eset a Ras Mohammed zátonynál történt, ami a Sínai-félsziget déli csücske, régóta ismert, népszerű merülőhely. De a búvárok körében számít kedveltnek, a víz nagy mélysége, a nyílt tengeri viszonyok miatt itt a felszíni nézelődős sznorkelezést nem engedélyezik. Tehát eleve vízbe sem kellett volna szállni a 700 méternyi vízmélység felett a turistáknak. 

A hír viszont értelemszerűen az egész világot bejárta, és nyilván nem tesz túl jót Egyiptom épp csak éledező, a koronavírusban rettentően megtépázódott turizmusának. Miközben cápák az korábban is voltak, néha baleset is történt, de ahhoz képest, mennien fürödnek, úsznak, merülnek a tengerben, nagyon ritkán. Az esetet természetesen ki kell vizsgálni, nincs-e arról szól, hogy akármilyen okból agresszívebbé váltak a cápák. Ez is előfordulhat, hiszen mindig vannak környezeti változások, például melegedő tengervíz és hasonlók.

Nyilván az is nagy kérdés, hogy milyen fajhoz tartozott a cápa. A támadás idején láttak a térségben egy meglehetősen tolakodóan viselkedő óceáni fehérúszójút más búvárok, de ez azért nem bizonyít túl sokat. 

Mindenesetre egy angol búvármagazin arról ír, hogy elővigyázatosságból lezárták a búvárok előtt a Ras Mohammed, és a délebbre eső, szintén cápás merüléseiről ismert Brother-szigetek környékét. Hogy pontosan így van-e, és meddig tart a zárás, nem tudjuk. Bőven van még jó merülőhely a Vörös-tenger egyiptomi szakaszán, és el is lehet férni ott, mert búvárhajó mostanában alig száll tengerre az utazási korlátozások miatt. Meglehet, összesen csak annyi derül ki, hogy komolyan kell venni az előírásokat, és nem kellene embereket vízbe vinni olyan helyen, ahol akármilyen okból veszélyes lehet. 

Több, mint valószínű, hogy mire igazán erőre kaphatnak a térségbe irányuló búvárutak, már régen el is fogja mindenki ezt a cápatámadást, de addig azért meg kell mutatni, hogy a hatóságok komolyan foglalkoznak az esettel. (Helyi beszámolók szerint egyébként mától fel is oldották a zárlatot a Sharm El Sheik közeli helyek többségében.)

0 Tovább

Bele a zátonyba

A Vörös-tenger egyik legismertebb roncsa a Giannis D.

élmény roncs egyiptom

Ennek a hajó az elvesztése kivételesen nem járt áldozattal. Egyszerű navigációs hibát sejtenek annak a hátterében, hogy a száz méter hosszú, fával megrakott teherhajó 1983-ban teljes sebességgel belerohant a Sha'ab Abu Nuhas zátonyba. oda, ahol például a Carnatic is elsüllyedt.

élmény roncs egyiptom

Érdekes, hogy a Salem Express, a Carnatic és a Giannis D hossza egészen hasonló, de mára egészen más hatást keltenek. Egyrészt azért, mert nagy különbség van, mennyi idő töltöttek a víz alatt, másrészt azért, mert más korban épültek, másrészt pedig számít az is, a hajótest darabokra szakadt-e.

élmény roncs egyiptom

A hatalmas Giannis például több darabban nyugszik a tenger fenekén. Ahol a kapitányi híd és a motortér van, ott a leginkább látványos a búvárkodás, de el lehet úszni az orrig is, hogy megnézze az ember például a hatalmas csörlőt.

élmény roncs egyiptom

Nincs igazán mélyen, van rajta látnivaló- a Giannis D régi favoritja az északi szafarit választó búvároknak. Útba esik, ha a Thistlegorm vagy a Ras Mohammed felé tart a hajó, és van a közelben más érdekes merülőhely is. Én is többször láttam már, és megállapíthattam, bizony az évek rendesen meglátszanak a roncson, mert a felépítményből pár rész már nem úgy fest, mint a régen. Ami egyrészt mutatja, hogy a tenger lassan még az acélt is felmorzsolja, másrészt azt, hogy elég régóta merülök, ha emlékezhetek arra, milyen volt annak idején...

élmény roncs egyiptom

0 Tovább

Üveghalak felhőjében

A Carnatic roncsa úgy látványos merülőhely, hogy a hajó maga már alig felismerhető.

élmény egyiptom roncs

Különleges roncsból bőven akad a Vörös-tengeren. Nekem az egyik személyes kedvencem az SS Carnatic maradványa, mert fantasztikus módon alakult át, igazi élő korallzátonnyá. Persze ehhez idő kellett: több mint száz éve süllyedt el. 

élmény egyiptom roncs

A búvárok számára nehezen felismerhető ma már a hajó formája, a szerkezetből jórészt csak a bordák maradtak meg. A hajócsavaron is megtelepedtek az élőlények. Az orr alapján az, aki nem a hajóépítés szakértője, aligha tudná kitalálni, milyen is volt ez a hajó egykoron.

élmény egyiptom roncs

Mivel már csak alig maradt a hajóból, a roncsba beúszni nem nagy mutatvány. Odabent pedig elképed az ember, annyi áramló üveghal veszi körbe. Be lehet úszni a halfelhőbe, gyakorlatilag el lehet benne veszni- csodálatos látvány.

élmény egyiptom roncs

Mivel régi roncs, nem nagyon gondolunk arra, hogy a Carnatic elsüllyedése is tragikus történetet idéz. A hajótestben még mindig megtalálható törött borospalackok egykoron az utasok számára voltak félretéve, míg ma már csak egy régi baleset tárgyi emlékei.

élmény egyiptom roncs

Amikor a Salem Express körüli vitákról írtam, akkor arra céloztam, más roncsoknál is sokan vesztek oda. A Carnatic elsüllyedése azért tragikus, mert könnyen elkerülhető lett volna a tragédia. A közel 90 méteres gőzhajó 1889. szeptember 12-én csapódott az Abu Nuhas zátonyba, de nem süllyedt el egyből- gyakorlatilag fennakadt a zátonyon.

élmény egyiptom roncs

A kapitány megnyugtatta az aggódó utasokat, hogy nincs semmi gond, hamarosan érkezik a segítség, a hajó stabilan áll. Ezért aztán nem szálltak mentőcsónakba, vártak türelmesen, talán még boroztak is. A viszonylagos nyugalom csak rövid ideig tartott, mert az éjszaka folyamán a víz betört a megfeneklett hajó testébe. A helyzet egyre rosszabbra fordult, így pár óra múlva mégis a hajó elhagyását rendelték el. Ám még csak maroknyi ember szállt át a csónakokba, amikor a hajótest kettétört. és 31 embert rántott magával a hullámsírba. Mostanra viszont az egykori roncsból valami egészen más lett: színes korallok, számtalan hal népesíti be. Mi pedig a Carnatic merülése után is felidézhetünk egy történetet, és gondolhatunk az áldozatokra, akik ilyen értelmetlen módon vesztek a tengerbe- a roncs maga a tragédia élő emlékműve.

élmény egyiptom roncs

0 Tovább

A Salem Express roncsa

A hajózás történetének egyik legsúlyosabb katasztrófája volt a Salem Express balesete.

Sokan vélekednek markánsan a Salem Express roncsának merüléséről. A Vörös-tenger egyiptomi részén, Safaga előtt elsüllyedt komphajó több száz embert vitt magával a hullámsírba, s úgy tudni, sok áldozat ma is a hajótest lezárt részén nyugszik. Nyomasztó hely, gyakorlatilag sírhely a tenger mélyén- másrészt a legtöbb roncs úgy süllyedt el, hogy a tragédia emberéleteket követelt. Ilyen alapon tehát sok-sok népszerű roncsot nem merülhetnének.

Én azt gondolom, hogy ha a hatóságok engedélyezik itt a merülést, akkor lehet búvárkodni a Salem Expressnél. Inkább az a fontos, hogy aki lemerül, tartsa tiszteletben az áldozatok emlékét, ne nyúljon semmihez, ne akarjon szuvenírt gyűjteni. Látjuk a személyes tárgyakat, s arra gondolhatunk, milyen szörnyű lehetett az az éjszaka a Vörös-tengeren.

1991. december 17. volt, amikor a Szaúd-Arábiából érkező hajó kapitányának hibája miatt egy zátonynak ütközött nagy sebességgel, és roppant gyorsan elsüllyedt. A zarándokok által zsúfolásig Salem Expressen hivatalosan 470 ember veszett oda- de a nem hivatalos adatok szerint ennél jóval többen. A roncsban ma is minden ott van, amit a hajó szállított, az utasok holmija mellett például autók is.

Elgondolkodtató merülés ez, és persze az ember elgondolkodik a többi szomorú sorsú hajóról is- és az is eszünkbe juthat, bizony vigyázni kell a tengereken. Mert a tenger néha haragos és kíméletlen. S aztán látjuk azt is, hogy bármilyen módon került valami a víz alá, előbb-utóbb a tenger részévé válik. Mára már a Salem Express is afféle tengermélyi oázis lett, amelyet beborítanak a korallok...

0 Tovább

Korallbirodalom

A Vörös-tenger Egyiptomban még mindig lenyűgözően életteli és színpompás.

élmény egyiptom

Ezúttal szeptemberben vágtunk neki egy egy  hetes búvártúrának a Vörös-tengeren. Bár az időjárás néhol közbeszólt az útvonalat illetően, alapvetően mindenhova eljutottunk, ahova szerettünk volna. Fantasztikus hetet töltöttünk a Liberty búvárhajón!

élmény egyiptom

Amikor felidézem a túránkat, akkor először az a rengeteg szép, színes korall jut az eszembe, amelyekkel sok merülőhelyen találkoztunk. A világnak ez a pontja még mindig az egyik legszebb (és nem mellesleg a legmegfizethetőbb) búvárparadicsom...

élmény egyiptom

élmény egyiptom

élmény egyiptom

élmény egyiptom

0 Tovább

Egy cápa odakap

Egy egyiptomi cápás balesetről mesélt a sérült búvár.

Az utóbbi hónapok híre volt, hogy a Vörös-tengeren merülő búvárok arról számoltak be, a nyílt tengeri zátonyoknál, sekély vízben feltűnő óceáni fehérúszójú cápák mostanában feltűnően tolakodóak. Sőt, még harapásokra is sor került, ezek után pedig a hatóságok bizonyos zátonyokon meg is tiltották a merüléseket egy időre.

Az ilyen esetek kapcsán általában sok a bizonytalanság, mert nem feltétlenül vannak hiteles beszámolók a történtekről. Igazán a helyi cégeknek, a hatóságoknak nem érdeke, hogy a támadások túl nagy nyilvánosságot kapjanak. A sérültek sem mindig vállalják azt hogy kamera elé álljanak. Így aztán nehéz a tapasztalatokból következtetéseket levonni, tanulni más esetleges hibájából.

Az osztrák Alexander Kränkl beszámolója éppen ezért kivétel. Az 51 éves búvárt tavaly nyáron érte baleset, amikor odakapott a lábához egy cápa. Mivel az eset a hajó alatt történt, gyorsan ki tudott jutni a vízből merülőtársaival együtt. 

Erről is készült felvétel, és arról is, ahogy a sebet kezelni próbálták- mivel a zátony igen messze esik a partról, a segítség túl messze van ahhoz, hogy várni lehessen rá. Elmondása szerint a fájdalom volt igen erős, de szerencséjére a seb nem volt túl mély, és az egyik közelben levő hajón volt egy orvos, aki összevarrta azt. A videón látható a támadás és a kezelés is- mivel vannak erős képek, csak annak tanácsolom a megnézését, aki bírja az ilyesmit.

És hogy mit gondol a búvárkodásról a sérült? Amikor a riport készült, már nevetve mesélte, hogy be van foglalva a következő túrája- de a feleségét ne kérdezzék róla, mit szól hozzá. 

0 Tovább

Veszélyes cápacsalizás

Egy egyiptomi hajó legénységét büntették meg cápák etetése miatt.

A közelmúltban súlyos baleset történt a Vörös-tengerben, egy cápa harapott meg egy búvárt. Több szakértő is megszólalt a baleset kapcsán, néhány újabb videót is láthattunk, ahol a fehérúszójú óceáni cápák meglehetősen tolakodó módon viselkedtek- és néha úgy festett, csak a szerencsén múlt, hogy más búvárt nem ért sérülés.

Az viszont feltűnő, hogy néha a cápák tudatosan mentek olyasmire, amit mintha feléjük nyújtottak volna a búvárok- a kis kamerák pontosan ilyenek voltak. Akadtak, akikben már ekkor felmerült a kérdés: miért reagálnak így? Mi annyira érdekes az emberekben a cápák számára?

Aztán pár nappal később néhány újabb fotó járta be az internetet: az egyik egyiptomi búvárhajó fedélzetéről vízbe lógatott hússal csalogatták a közelbe a cápákat. Ez a gyakorlat rendkívül veszélyes, a cápákat felingerli, éppen ezért tilos is. A helyi környezetvédelmi szervezet emberei gyorsan a nyomára akadtak a szabályszegőknek, a legénységet és a búvárhajó üzemeltetőjét is megbüntették.

Nem vagyok benne biztos, hogy ez annyira egyedi eset lett volna. Nagyon elkeserítő, hogy pont a búvárokból élők követnek el ilyen baromságokat, amivel a búvárokat sodorják veszélybe. Természetesen a cápák közelében mindig óvatosnak kell lenni, ám ha az állatok viselkedését ilyesmivel befolyásolják, arra azért elég nehéz készülni. Remélhetően ez a büntetés figyelmeztetés lesz azok számára, akik hasonló módon akartak látványosságot csinálni a vendégek számára.

0 Tovább

Merülések Hurghada közelében

A búvárszafari utolsó napjára is jutott pár roncs a Vörös-tenger mélyén.

szafari18 egyiptom

Nem meglepő módon arra riadtam az éjszaka közepén, hogy beindítják a hajó motorját. Tudtam jól, miért: az utolsó napon közelebb húzódtunk Hurghada városához, ahol befejeztük a túrát. Ezért még egy utolsó hosszabb hajóút várt ránk az éjszakában az egyik jól ismert merülőhelyhez.

Az Umm Gamart sokan ismerik az Egyiptomban búvárkodók közül. Ez a szép kis zátony közel van a városhoz, tehát nem csak a szafarik útvonala érinti, gyakran járnak ki ide napi túrákat bonyolító hajók is. Ám nem reggel hatkor érkeznek, mint mi, tehát a nagyobb roham előtt néztünk szét.

szafari18 egyiptom

A hely egyik jellegzetessége az, hogy nagy koralloszlopok vannak itt, melyek belül üregesek, s üveghalak raja úszkál bennük. Érdemes alulról és felülről is benézni az oszlopokba, jó egy kicsit belefeledkezni a kétségkívül szép korallos élővilágba. Ráják és murénák is gyakran feltűnnek, utóbbiak közül egy páros meglehetősen bizelmas közelségben élt egymás mellett.

Van a merülőhelyen egy kisebb üreg is. Ide éppen csak benéztünk, óvatosan úszva, hogy az aljzatot ne kavarjuk fel. Nem olyan a hely, mint egy nagyobb barlang, hiszen a kijáratot folyamatosan látjuk, inkább csak érdekességként érdemes megnézni a korallkert alatt.

szafari18 egyiptom

Alig két óra múlva pedig már a hurghadai kikötő előtt álltunk. Valamiért nem nagyon számolunk az itteni merülőhelyekkel, pedig akadnak itt is érdekes dolgok. Az egyik például az El Minya nevű hadihajó roncsa. Mint mindig, a háttérsztori itt is hozzátartozik a búvárkalandhoz. A szovjetek által épített T43 osztályú aknaszedők hogy, hogy nem, egy brit hajó tökéletes másolatai voltak. Az ötvenes végéig építették az 58 méter hosszú hadihajókat, és ezekből vásárolt hét darabot Egyiptom.

szafari18 egyiptom

A hajókat egyiptomi városokról nevezték el, az egyiket egyenesen Nasszer elnök szülővárosáról, El Minyának. Ez Hurghada előtt állomásozott 1970 február 6-án, amikor izraeli vadászgépek köteléke indult a város reptere elleni támadásra. Az alacsonyan érkező gépek megtámadták a légvédelmi fegyverei miatt veszélyt jelentő aknaszedőt. Az El Minyát egy kisebb bomba találta el, a hajó megfordult majd elsüllyedt. Olvastam egy nyolcvanas évek elején íródott cikket egy brit búvármagazinban, ahol az egyiptomiak még tagadták, hogy a kikötő előtt hadihajó roncsa nyugszik- mára ezt már mindenki tudja.

szafari18 egyiptom

A roncs viszonylag mélyen van, ám ha jók a körülmények, könnyen merülhető. Inkább történelmi emlék. Azért be is lehet úszni, és lehet látni az egykori felszereléseket. Van pár torpedóra emlékeztető alakú tárgy,  ezeket valójában az aknakeresés közben használták.

Még a merülés előtt felmerült, hogy egy kalap alatt, rövid úszással megnézhetjük az El Minya mellett nyugvó halászhajó roncsát is. A Mohammed Hasabellah nem bír történelmi jelentőséggel, merülőtársammal mégis úgy döntöttünk, tegyünk egy kitérőt oda is- ez volt ugyanis a héten merült tizedik roncs. Akkor már legyen kerek szám! A hajóban sok különös valóban nincs, viszont a felépítményt beborító sok kis hal kifejezetten jól nézett ki. Láttam már hasonlót egy izraeli roncson, szóval a Vörös-tenger ott is, itt is hasonló módon népesíti be a roncsokat.

szafari18 egyiptom

A túrát aztán ott fejeztük be, ahol kezdtük: a kis roncson, macskaugrásnyira a parttól. Komótosan, alaposan néztünk végig mindent, a hajócsavartól egészen a belső terekig. Igazi meglepetés volt most is a Balena, aminek nem csak a fedélzetén élnek üveghalak, odabenn is rengeteg van belőlük. Barrakudarajok, érdeklődő denevérhalak- jó hosszú merülés lett a sekély roncson való nézelődésből. A lágykorallok fantasztikusan élénk színébe pedig könnyű volt beleszeretni. Így kell zárni egy jó túrát!

szafari18 egyiptom

Azt nem mondom, hogy a búvárkodás végeztével a hurghadai kikötőben töltött másfél nap óriási nagy élmény lenne, de hát mind tudjuk, ennyi pihenőre szükség van a merülések után, a repülés előtt. Legalább át tudtuk gondolni, hogy is sikerült ez a szafari. Sok-sok dologgal szerencsénk volt, az időjárással, a merülésvezetővel, a kapitánnyal, no meg azzal is, hogy mind az ismert, mind az ismeretlen helyeken jó körülmények vártak. Utólag egyértelmű, megérte felhajózni a Szuezi-öbölig. Ha biztosak lehetnénk abban, hogy még kalandozhatunk ott egy kicsit új roncsokat keresve, akkor lelkesen szerveznénk hasonló túrát.

szafari18 egyiptom

Még az olyan dolgokból is jól jöttünk ki, mint az isztambuli megálló- bár hazafelé nyilván kihagytuk volna. Összességében a Vörös-tenger nem okozott csalódást semmilyen szempontból, sőt, most olyan új élményeket szereztünk, amiket máris kedvet csináltak a tervezgetéshez. Kicsit magunk mögött hagyhattuk a szokványos útvonalakat, és az új kaland új lökést adott. Ritka ajándék volt ez nekünk, amivel a tenger jutalmazta a bátorságunkat. A magam részéről hálás is vagyok érte!

0 Tovább

Ember tervez, tenger végez

Ezen a napon a búvárprogramot a körülmények alakították. És milyen jól jártunk ezzel!

egyiptom szafari18

A Gobal sziget lagúnájában levő kis roncsot már ezerszer körbemerültük az elmúlt évek alatt. Jó hely ez, de kinn, a külső oldalon van izgalmasabb roncs is: az Ulysses. A 95 méter hosszú gőzhajó 1871-ben épült. 1887 augusztusában Londonból tartott Kínába, amikor navigációs hiba miatt megfeneklett a zátonyon. Néhány napig küzdöttek azért hogy a hajót levontassák, ám az Ulysses túlságosan komoly sérüléseket szenvedett, így rakományát mentették csak ki, aztán a hajó a tenger fenekére került.

egyiptom szafari18

Érdekes történet, és a roncs maga is izgalmas. Ahhoz képest, hogy bőven több mint egy évszázada állja a tenger hullámainak ostromát, egészen szépen egyben van a hajótest. A merülés egysszerű, mert a roncs legsekélyebb része csak 4-5 méteres mélységben nyugszik, csak a hajócsavar környéke van 20 máter alatt. Be is lehet úszni, komoly élővilág van rajta- naná, hogy ezt a roncsot is tervbe iktattuk.

egyiptom szafari18

A reggeli merülést terveztük oda, csónakunk neki is lendült a tengernek. Ám a lendület nem tartott sokáig, a motor egyre gyakrabban akadozott, majd le is állt. Egy darabig küzdött a vezető, próbáltunk legalább a zátony első feléig eljutni. Elvergődtünk a Bluff Point nevű részig, beugrottunk merülni, bízva abban, hogy majd valaki értünk tud jönni- és hogy roncs nélkül is érdekes lesz a merülőhely.

El vagyunk kényeztetve a Vörös-tengeren, azt kell mondjam. Igazán szép fal mellett búvárkodtunk, sok kis hallal, nagy legyezőkorallal, a nagyon intenzív élményt jelentő roncsok után mégis kicsit úgy éreztük, ez inkább csak afféle "töltelékmerülés". Egészen addig gondoltuk ezt, amíg fel nem bukkant egy nagy teknős előttünk.

egyiptom szafari18

Az ekkora teknősökre jellemző az, hogy nem nagyon zavartatják magukat. Egyszerűen túl vastag a páncéljuk ahhoz, hogy valaki kárt tegyen bennük, így aztán gyakran unottan tűrik azt, hogy megközelítsük, fotózzuk őket. És ez most sem volt másként, majdnem fél órát tölöttünk vele. Ő közben békésen falatozott, nézelődött, úszkált, míg igyekeztünk portrét készíteni róla. Egy szó mint száz, ócskavasak nélkül is élveztük a merülést. Persze ki számított másra?...

A következő csobbanás a felerősődő huilámok miatt a lagúnában volt, a kis roncsnál. Megkerestük a nagy murénákat, játszottunk a bohóchalakkal, megnéztük az aljzaton hasaló hatalmas krokodilhalakat, szóval mindazt, ami itt, ezen a sekély helyen előfordulhat. Aztán ahogy arra készültünk, hogy befejezzük a merülést, még azért közbenéztünk- és ismerős sziluettekre figyeltünk fel: egy kisebb csapat delfin úszott el az orrunk előtt! Csak pár másodpercig tartott az egész, de mondani sem kell, le voltunk nyűgözve. Még mindig nem jutottunk el az Ulysseshez, és most sem bántuk meg.

egyiptom szafari18

Délután aztán már tényleg ideálisak voltak a körülmények a zátony külső oldalán is. Az Ulysses pedig nem okozott csalódást. Ahogy régebben, úgy most is benn hömpölygött a hatalmas, átláthatatlan üveghal-raj. Mint egy nagy, élő felhő, úgy áramlottak egyik helyiségből a másikba, néha szinte falat emeltek elénk, máskor teljesen bele is vesztünk. Ez egy megunhatatlan látvány. 

egyiptom szafari18

A merülés második felében aztán hagytuk magunkat a sekély vízben sodortatni a zátony külső oldalán. A korallzátony igazán szép arcát mutatta itt, a víz is melegebb volt a szokásosnál. Egyszerűen csak nézelődtünk, belefeledkeztünk a látványba, aztán jött egy kis halakból álló raj, ami egy időre körbeölelt minket, majd tovább is álltak. Az, hogy az éjszakai merülés előtt még befutott egy delfincsalád az öbölbe, s hármukat kivittek csónakkal, így közelről is láthattuk őket, már csak hab volt a tortán a nap végére.

egyiptom szafari18

Tulajdonképpen minden a lehető legjobban alakult, egyetlen dolgot kivéve: utunk vészesen közeledett a végéhez...

0 Tovább

A legendás Thistlegorm

Nem véletlenül van minden roncsmerülőhely-lista élmezőnyében ez a hajó, amiben most sem csalódtunk.

egyiptom szafari18

A Szuezi-öbölben tett két napos kitérő után egy régi ismerős várt ránk: a Thistlegorm. Megoszlott a vélemény, hogy jöjjünk-e el ide, hiszemn már mindannyian búvárkodtunk itt, ráadásul úgy véltük, a jó idő miatt sok másik hajó is állhat fölötte. De hát annyira izgalmas hely, ráadásul útba is esett, így nem hagytuk ki. És milyen jól tettük!

egyiptom szafari18

Az idővel szerencsénk volt, nem nagyon nehezítette meg az életünket hullámzás, áramlás is csak az egyik merülésen volt valamennyi. Kora reggel még állt a roncs felett három másik hajó, de utána már gyakorlatilag csak a mi csapatunk merült a hatalmas hajó maradványain, nem kellett kerülgetni senki mást. 

egyiptom szafari18

Ki is használtuk a lehetőséget, hogy újból alaposan szétnézzünk- és még valami újat is lássunk. A roncstól nyugatra levő mozdonyt már ismertük, most is megnéztük, és ezúttal a másik oldalra kizuhant mozdonynál is időztünk, aminek főleg a merülőtársam örült nagyon. Benéztünk a tatban levő kis helyiségekbe, aztán körbeúsztuk a hajócsavart is, a legtöbb időt viszont benn töltöttünk a rakterekben, a hídon.

egyiptom szafari18

A második világháború idejéből maradt igazi időkapszula a Thistlegorm. A Turkiához hasonlóan hadianyagot szállított az egész afrikai kontinens megkerülésével, amikor az éj leple alatt egy német bombázó ráakadt és pontos találataival elsüllyesztette. Ennek nyoma tisztán látható, hiszen az egész hajótest ketté szakadt. Cousteau csapata fedezte fel a hajót az ötvenes években. A helyzetét nem árulták el, azt csak évtizedekkel később kezdték merülni a kedvtelési búvárok.

egyiptom szafari18

Sőt, idővel igazi zarándokhely lett ez a roncs, amit minden búvárkönyv magasztal. Ez pedig több következménnyel is járt. Egyrészt a víz alatt töltött évtizedek minden hajót megviselnek, de a búvárok és búvárhajók özöne látható hatással volt a roncsra, aminek állapota folyamatosan romlik. Akár össze is roskadhatnak bizonyos részei. Ráadásul a sok búvár között akadt nem kevés lelkes szuvenírgyűjtő, akik vittek magukkal minden mozdíthatót. A raktérben levő autókban és motorokon sajnos hiába keresünk már kormányt- és nem azért, mert a háború idején ezekkel nem szerelték fel azokat...

egyiptom szafari18

Szerencsére egy teherautó vagy motor túl nagy ahhoz, hogy csak úgy kiszedje pár lopós kedvű búvár. Így aztán a rakterekbe ki-be úszkálva bőven volt mit nézni a tenger élővilága által benépesített egykori járgányokon. Ha a felszínen lenne, klasszikus múzeum lehetne a hajó, a számtalan járművel, bombával, lövedékkel- persze most is tekinthetünk rá múzeumként. Ám egyben emlékhely is, mert több tengerész életét vesztette az elsüllyedéskor.

egyiptom szafari18

Minden merülésen más és más részt igyekszünk bejárni. Jó fotók készülnek a különböző rakterekben, mert mi igyekszünk vigyázva mozogni, ne verjük fel az aljzatot. Furán hangzik, hogy óvatosan kell bánni egy hadihajóval, de ha egy 80 esztendős "öreg hölgyről" van szó, talán érthető. A társam aztán furcsa dolgot mutogat, mintha dörzsölné magát. Fázik? Nem, valamit meg akar nézni. Aztán beugrik, mosakodásra utal- keressük meg a kapitány fürdőszobáját!

egyiptom szafari18

Jártam már párszor ezen a roncson, de hazudnék, hogy minden zegét-zugát ismerném. Inkább csak a megérzéseimre hallgatok, amikor a hajó közepén beúszunk egy nagyobb helyiségbe, aztán kiderül, szerencsénk volt: megvan a fürdőkád. Szappant nem hoztunk magukkal, de minek is: aki napi négy órát áztatja magát a tenger vizében, annak ilyesmire nincs szüksége. Nem is tudom, miért gondoltuk, ki is hagyhatnánk a Thistlegormot az útvonalból...

Estére átmegyünk a szoros túloldalára, ahol egy régi, kedves merülőhelyünk van: a sekélyben nyugvó, teljesen darabokra szakadt kis bárka, ami a Vörös-tenger egyik legizgalmasabb éjszakai merühelye számomra. Most sem csalódunk, murénákat, kis rákokat, halrajokat látunk, itt mindig megéri beugrani a vízbe. Nem kell kapkodni, sietni, kényelmesen nézelődünk, jó levezetés ez a Thistlegorm után.

egyiptom szafari18

Persze a két roncs összehasonlíthatatlan, de aki merül, annak képesnek kell lennie más és más szempontok szerint értékelni a különböző helyeket. Mindegyik más, mindegyik mást tud mutatni. 

Mi pedig még mindig lelkesek vagyunk, élvezzük a búvárkodást, túl a túra felén is. Nem hagyunk ki egy merülést se, és a tenger ezt azzal hálálja meg, hogy mindig mutat valami izgalmasat. Noha a legizgalmasabb roncsokat magunk mögött hagytuk, reménykedünk, hogy tartogat még nekünk kalandot az út. És váratlan módon, ezen az estén a hajó egy métert se hajózik- pedig már úgy hozzáedződtünk, szinte hiányzik!

0 Tovább
«
12345

Google hirdetés

Google hirdetés

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (246),mutazás (170),cápa (157),sztori (134),video (133),búvár (126),felfedezés (69),baleset (69),fotó (68),környezetvédelem (66),alapok (57),élmény (56),híresség (53),adria (52),film (45),egyiptom (42),szabadtüdős (37),utazás (35),barlang (34),delfin (29),retró (28),felszerelés (27),régész (26),egzotikus (26),történelem (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),munka (19),teknős (19),usa (17),édesvíz (17),videó (15),tanfolyam (15),karib (14),polip (13),kutatás (12),bánya (12),Cápa (12),üzlet (12),doku (11),mélytenger (11),fóka (10),medence (10),manta (9),ausztrália (9),támadás (9),kincs (9),tengeralattjáró (8),ciprus (8),rekord (8),málta (8),szemét (7),szafari2014 (7),sport (7),szobor (7),tudomány (6),Bali (6),humor (6),cousteau (6),csikóhal (6),tél (6),verseny (6),szafari18 (6),rák (6),florida (5),rája (5),jordánia (5),ausztria (5),ázsia (5),mexikó (4),hidegvíz (4),múzeum (4),olaszország (4),repülő (4),szafari2016 (4),bali (4),tintahal (4),Egyiptom (3),thaiföld (3),magyarország (3),találkozás (3),könyezetvédelem (3),orosz (3),skandinávia (3),víz alatti (3),karácsony (3),muréna (3),csiga (2),görög (2), (2),éjszaka (2),európa (2),hal (2),medúza (2),krokodil (2),spanyolország (2),bomba (1),balti (1),repülőgép (1),bulgária (1),könyv (1),budapest (1),cetcápa (1),vörös-tenger (1),szafari (1),akvárium (1),románia (1),búvárfilm (1),repülőroncs (1),hollandia (1),Búvár (1),thaifold (1),görögország (1),technológia (1),szörny (1),uk (1),feketetenger (1),dubaj (1),korall (1),tenger (1),izland (1),Florida (1),írország (1),horvátország (1),egyesült királyság (1),norvégia (1),celeb (1)

Hirdetés

Kedvencek

A nagy Kék A nagy Kék

Túrán innen, túrán túl, hol a gyaloglás, kerekezés, evezés az úr......

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog