Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Bajkál jege

Barátaim Oroszországban, a befagyott Bajkál-tavon voltak fotós túrán, és hallottam rémisztő történeteket repedő, beszakadó jégmezőkről. Ám vannak, akik kifejezetten a felszín alá készülnek: azok a búvárok, akik alulról szeretnék megnézni a vastag jégréteget.

A búvárkodás különleges ága a jég alá merülés. Nekem is volt már benne részem idehaza- mivel csak egy kis lék jelenti a kijutási lehetőséget, észnél kell lenni még egy egészen kis tóban is, nem hogy a Bajkál mélyén. A víz alól nem lehet áttörni a vastag jeget, szóval nem szerencsés utat veszteni.

video

Persze nem mindenhol ennyire izgalmas a búvárkodás ilyen környezetben, mint a Bajkál-tóban, ahol hatalmas, változatos formájú, kristálytiszta jégtömböket lehet kerülgetni. Errefelé a hegycsúcsok lefelé növekednek...

video

A jég alá merülésnél nem is a víz alatt töltött idő a kritikus, hanem ami utána jön. Az ember kimászik némileg összefagyva a merülés után, és meleg helyre vágyik. Szóval nem csak láncfűrészt kell bepakolni a szervezőknek, de pokrócot, fűtött helyiséget is intézni kell. 

video

0 Tovább

Óriáshajó a Balti-tengerben

A Fu Shan Hai nevű kínai teherhajó 2003-ban süllyedt el a dániai Bornholm közelében, és így vált a térség legnagyobb roncsává.

roncs

Az 1994-ben épült 225 méter hosszú, 38,600 tonnás monstrum a kínai állam tulajdonában volt, és az ország nemzetközi kereskedelmében kapott szerepet. Teljes gőzzel nagyjából 26 km/órás sebességgel szelhette a habokat.

A Fu Shan Hai utolsó útjára a lettországi Ventspils kikötőjéből indult el, 66,000 tonna műtrágyával megrakodva. Bornholmtól északra hajózott tiszta időben május 30-án, amikor a radarján feltűnt a lengyel Gdynia nevű hajó, ami keresztezte útvonalát. A Cipruson bejegyzett konténerszállító Hullba tartott, és a kínai hajót kikerülendő manővert hajtott végre- valójában ekkor pont az összeütközés irányába fordult.

roncs

A kínaiak kürttel próbáltak jelezni, majd leállították a motorokat, ám az összeütközést már nem tudták elkerülni. A Gdynia felszakította a Fu Shan Hai oldalát. Utóbbi megpróbált sekélyebb vízbe jutni, ám kormányozhatatlanná vált, és orra hamarosan a víz alá kezdett süllyedni. A legénység elhagyta a hajót, ami pár óra múlva a tenger fenekére került. A Gdynia szerencsésen eljutott a kikötőbe. A balesetnek nem volt egyetlen sérültje se.

roncs

A vizsgálat során arra jutottak, hogy elsősorban a Gdynia személyzetét terhelte a felelősség az ütközésért, mert rosszul kalkulálták az útvonalat. Noha a kínai hajó kapitányát is kritika érte, amiért nem reagált gyorsabban, a Gdynia tulajdonosának kellett komoly kártérítést fizetnie.

A Fu Shan Hai hatalmas hajóteste pedig szép lassan elkezdett a tenger részévé válni odalenn. Mivel 69 méteres mélységben nyugszik, ezért csak technikai búvárok jutnak el ide, de nekik is több merülés kellhet, amíg felfedezik ezt a hatalmas roncsot maguknak a hideg Balti-tengerben.

0 Tovább

A királynő víz alatti kertjei

A politikai viszonyok változása miatt az érdeklődés homlokterébe kerülhet Kuba: az amerikai turisták jellemzően elkerülték a Karib-tenger legnagyobb szigetét, pedig köztudott, hogy egészen különleges kultúrájú, hangulatú országról van szó. És a víz alatt is akad látnivaló...

Egy időben a szocialista blokkból érkeztek búvárok Kubába, ugyanis a kétpólusú világrendben a "baráti országok" turistái különleges bánásmódot élvezhettek. Mivel kevés más lehetőség akadt trópusi vízben búvárkodni, magyarok is érkeztek. A régieknek jó sztorijaik vannak arról, milyen különleges trükköket vetettek be azért, hogy finanszírozni tudják ezt az utat. És le is tették a honfitársaink ott a névjegyüket: Dombovári Tibor Kubában lett dobogós a búvárfotósok világbajnokságán 1992-ben, és magyar filmes stáb is járt kinn a nyolcvanas években Pásztor Ferenc vezetésével.

S hogy mi a helyzet manapság? A turizmusban történtek bizonyos fejlesztések, akad pár jobb, érdekesebb merülőhely, no meg olyanok is, amik nem nyújtanak igazán különlegeset. A sziget elég nagy, nem mindegy, hol száll meg az ember, mert a tenger nem mindenütt ugyanolyan szép. A Jardines de la Reina (A királynő kertjei) nevet kapott szigetcsoport Kuba délkeleti oldalától 50 mérföldre húzódik, és vannak, akik szerint az egész Karib-tenger legszebb merülőhelye. Hogy így van-e, azt látatlanban nehéz megítélni, de a kiválós spanyol filmes, Rafa Herrero Massieu nagyon szép filmje elég meggyőző.

Azt már régebben is olvastam róla, hogy elsősorban a cápák sokasága miatt számít különlegesnek az itteni zátonyvilág. A Karib-tengeren egykor nyilván nagyon gyakori ragadozók azért elég sok sziget körül mutatóban sem fordulnak elő, ám itt, a kubai partoktól viszonylag távol zavartalanul élhetnek, és a felvételek tanúsága szerint nem is túl ijedősek. Jó lenne megőrizni ilyen szépnek ezt a területet, ami a víz alatt tényleg színes, szép kertet idéz.

0 Tovább

A Bonita roncsa

Ismét egy kevésbé ismert roncs kerül terítékre, pedig mélysége, érdekessége okán bőven a figyelmünkre lenne érdemes. Az MS Bonitával pusztán csak egy gond van: a hűvös vízű Balti-tenger mélyén nyugszik, és ez pont elég indok arra, hogy a legtöbb búvárnál szóba se jöhessen a merülése...

A Bonita 1941. október 14-én indult el a svédországi Luleából Németországba, hogy a hadiipar számára létfontosságú vasrakományát azonnak tovább szállíthassák az üzemekbe. A nagyjából száz méter hosszú teherhajó a háborús viszonyok miatt nem volt kivilágítva, ezért történhetett meg, hogy az éjszaka leple alatt összeütközött az SS Bojan nevű hajóval. A Bonita olyan súlyosan megsérült, hogy alig egy perc leforgása elsüllyedt, 25 fős legénységéből csak 4 embert tudta a Bojan a fedélzetére venni. A kapitány úgy menekült meg, hogy kiugrott az ablakon, ám a hajótestben dolgozó tengerészeknek nem volt esélye a túlélésre.

A roncs Malmötől délre található. A tengerfenék 42 méteres mélységben van, de a roncs legmagasabb pontja már 18 méteren felbukkan, a fedélzet pedig 33 méteren úszható be. A hajó egyenesen áll, és nagyrészt egyben van, így kifejezetten látványos lehet a merülés. A búvárok beúszhatnak néhány helyen a roncsba, feldezhetik maguknak a Bonita minden zegét-zugát.

Mivel a búvárok egy része manapság egyre jobban érdeklődik a mélymerülések, a különlegesebb roncsok iránt, és mind többen szereznek be maguknak a hideg vizekben nagyobb védelmet nyújtó szárazruhát, ezért vélhetően egyre többen fognak például a Balti-tengerben nyugvó maradványok felé kacsingatni. Noha svéd vizekben kicsit gyengébb a látótávolság, ha megfelelő időszakot választ valaki, akkor azért többet lehet látni. És akkor ott van még Norvégia, rengeteg ronccsal, tisztább vízzel- a jövőben északra tekintenek majd a kalandvágyó búvárok.

0 Tovább

Bali titkos varázskertje

Nagyon divatos az indonéz szigetvilág egyik ékköve, a kultúrájáról, tájairól egyaránt híres Bali. A búvárok pedig azért rajonganak érte, ami a túlnyomó többség előtt rejtve marad: a mélység világában különleges birodalom található, sürgő-forgó, színes, furcsa, mesébe illő lények sokaságával, akik együtt, egymás mellett élnek, netán épp egymásra vadásznak. Róluk készült az alábbi díjnyertes rövidfilm.

Ebben a világban nem mindig könnyű eldönteni ám, ki a vadász és ki a préda, mert könnyen fordul a kocka. A búvárok szeme előtt időnként minidrámák zajlanak, bár nem ez a jellemző: ahogy mi megjelenünk, az állatok inkább ránk, betolakodókra figyelnek, mint egymásra. Ahogy mi nézzük őket, ők néznek minket- így születnek időnként a legjobb fotók és videók. 

Furcsa, hogy a Balin több hetet töltő, de kizárólag a felszíni világra koncentráló utazók ebből az egészből szinte semmit nem látnak. Még az is kevés, ha csak pár percig búvármaszkkal nézelődik, mert a videó becsapós: ezek az állatok többnyire csak pár centisek, közel kell menni hozzájuk és időt kell rájuk szánni. 

Amikor viszont valaki megteszi ezt, maga is ennek a varázslatos tengermélyi kertnek a része lesz, és egyszer csak azt veszi észre, mindenfelé nyüzsög az élet a látszólag kihalt, sötét homokos aljzaton. Itt egy kis rák bújkál a kövek közt, amott egy kis csiga araszol, kicsit odébb bohóchalak élnek nagy anemonákban, aztán felbukkannak kisebb halak- velem pedig olyan is előfordult, hogy a naplemente idején merülgettem épp, amikor váratlanul egy csapatnyi hatalmas hal zúgott el mellettem, akik az éjszakát mindig a közelben levő roncs belsejében töltötték.

Természetesen megértem azokat, akik Bali tengerszint feletti részéért rajonganak, és nem is kell mindenkinek búvárnak lenni. Ám nekik is érdemes belenézni a fenti videóba, és rácsodálkozni arra, mi mindenről marad le, aki a dolgoknak csak az egyik oldalát ismeri meg.

0 Tovább

Kiürül a Vörös-tenger?

Persze nem a halak tűnnek el Egyiptomból, hanem a búvárok egy újság beszámolója szerint.

utazás

Egyiptom a globális turizmust tekintve az egyik legfontosabb ország lehetne pusztán az adottságai alapján. A jelen pezsgő kultúrája mellett páratlan történelmi emlékek sora található szerte mindenhol- a piramisoktól Luxorig mindenki hallott ezekről. És ráadásként ott van a csodálatos Vörös-tenger, ami az európai nyaralók számára a legjobb ár-érték arányú, egész évben könnyen elérhető meleg tengeri úti cél- lenne, ha...

Ha nem érkeznének az utóbbi években rendszeresen rossz hírek az országból. Forradalom, politikai bizonytalanság, majd újabb hatalomváltás. Az utóbbi hónapokra pedig az orosz turistákat szállító chartergép lezuhanása adta meg a kegyelemdöfést: a feltehetően terroristák bombájának áldozatul esett repülővel együtt az ország idegenforgalma is a földbe csapódott.

Egyiptomban ugyanis az orosz turisták óriási piacot jelentettek, de nem csak az orosz charterek álltak le, a britek sem repülnek e pillanatban az országba, amíg meg nem erősítik a biztonsági ellenőrzéseket. A nyaralók jelentős része a tengerpartra tart, és aki nem csak a strandon heverészik, az szeretne hajós kirándulásra menni, búvárkodni, és erre igen jelentős iparág épült.

A mostani helyzetben viszont ez roggyant meg nagyon. Egy lap beszámolója szerint a búvárbázisok 70 százaléka szünetelteti tevékenységét, és ez egészen elképesztően magas szám. Meg kell jegyezni, hogy ennek helyi okai is vannak. Hurghadában például részben az erőltetett partmenti szállodaépítéseknek köszönhetően nem igazán akadnak sétálva elérhető merülőhelyek. Így itt a nagyobb hajókkal, nagyobb létszámú legénységgel dolgozó bázisoknak nem éri meg 2-3 vendéggel kifutni, és az sem opció, hogy egyik nap dolgoznak, a másik nap meg nem, mert az ebből élő alkalmazottak sem tudnak egyik nap enni, a másik nap böjtölni. Keresnek más, biztosabb állást, és az meg a szolgáltatás színvonalának rovására megy, ha nem hozzáértő, szedett-vedett csapat dolgozik a hajón.

utazás

Az nem is kérdés, hogy a tengerben most is rengeteg a látnivaló. Persze, aki olyan gyakran járt arra mint én, élt meg jobb és rosszabb túrákat, de amikor egy hetes hajóúton reális esély van cápával, delfinnel, teknőssel merülni, addig egy szavunk nem lehet- ráadásként a híres roncsok, mint a Thistlegorm, a Giannis D vagy a Carnatic pedig ezer százalékra ott vannak ahol voltak. Mindezt olyan áron lehet felkeresni, ami máshol elképzelhetetlen. Sőt, a kevesebb turista miatt csökken a korallzátonyokra nehezedő nyomás, azok kicsit regenerálódhatnak.

Szóval szinte minden együtt lenne ahhoz, hogy pörögjön a vörös-tengeri búvárturizmus, épp "csak" néhány külső körülménynek kellene rendben lennie. Ám legyünk őszinték: amikor nincs könnyen elérhető és olcsó charterjárat, az ilyen nagyon tipikus nyaralóhelyek esetén nem nagyon szánja rá magát az ember a saját szervezésre. Ha egzotikus országba megyek, vagy teljesen saját ötlettől vezérelt fapados kiruccanásra, átrágom az opciókat, böngészem a légitársaságok ajánlatait, szervezem a transzfereket, mindenféle szállásalternatívával kalkulálok. 

Ám a tipikus tengerparti nyaralók, és bizony a nagyobb búvárcsoportok is úgy működnek, hogy szeretik a csomagajánlatokat. Utóbbiak közösen veszik a repjegyet, hiszen ha hajón lesznek egy hétig, mindenkinek egyszerre kell érkeznie és hazamennie. Akkor kézenfekvő hogy a szolgáltató intézi a transzferbuszt, és persze úgy számolunk, ott vár minket a kitűnő állapotú, búvárkodásra felkészített, profi legénységű hajó a kikötőben. 

Viszont bármennyire olcsó viszonylagosan Egyiptom. annál azért mégiscsak drágább, hogy a bizonytalanság ne gondolkodtasson el sokakat. Amikor nem tudja a vendég, hogy nem állítják-e le a repülőket, amikor nem lehet biztos benne, három hónap múlva is nyitva lesz a búvárbázis akivel megegyezett, akkor keres más úti célt. Főleg egy nyugati utazó, akinek plusz pár száz euro nem akkora tétel. 

A szomorú az, hogy évek óta mindig jön valami, ami visszaveti a talpraállóban levő egyiptomi idegenforgalmat. Voltak dolgok régen is, amiket nem szerettem az országban, de a tenger alapvetően kárpótolt mindenért. Évről évre visszajárunk, idén is tervezzük, és hiszünk benne, nem lesznek túlzsúfoltak a merülőhelyek, míg látnivalóból több akad- csak bújkál bennem, hogy most már ne legyen semmi, ami bekavar. 

utazás

Az egyiptomi emberek sorsa, a helyi gazdaság helyzete kevésbé érint meg, hiszen én nyaraló búvár vagyok: nem azért megyek valahova, hogy támogassak akárkit, hanem azért, mert a pénzemért jól akarom magam érezni. Ha ebből a helyiek is profitálnak, az nagyon jó, de az úti cél kiválasztásánál ez sokadrangú kérdés. Azt gondolom, az egyiptomiak is tehetnek azért, hogy nagyobb kedvem legyen odautazni: profizmus, kedvesség, jó ár mind fontos lehet. És persze hogy ők maguk is vigyázzanak a tengerre, tegyenek meg mindent, hogy az egészséges legyen és megőrizze vonzerejét. Ha ehhez az kell, hogy stabilitást és fejlődést hozó politikusokat támogassanak, tegyék azt.

Persze tudom jól, erről sokkal könnyebb dumálni, mint a jó alternatívát kiválasztani. Idehaza sem olyan egyszerű ez, éppen ezért eszem ágában sincs beleszólni az egyiptomiak dolgába. Ám minden jogom megvan ahhoz, hogy másfele nézelődjek, amennyiben folyamatosan fennmarad a bizonytalanság. Most tehát egyszerre szurkolok annak, hogy normalizálódjon a helyzet Egyiptomban, és ne ürüljön ki a Vörös-tenger- legyen benne sok-sok hal és sok elégedett vendég is. Ha így lesz, én is hűséges maradok hozzá...

1 Tovább

Egykor és most

Nagyon izgalmas videókon látható, hogy változott egy roncs három, víz alatt töltött évtized alatt.

roncs

1981. február 13-án, pénteken feneklett meg a Maldív-szigetek fővárosától, Malétól nem messze egy szingapúri teherhajó. A Victory másnap süllyedt el, fedélzetén a tengerészek használati tárgyaival. A 110 méter hosszú (vagy kisebb, bevallom, több ellentmondó információt találtam róla) hajó 15-35 méteres mélységben nyugszik, szinte minden búvár számára elérhető, így aztán gyorsan fel is bukkantak az érdekes új roncs iránt érdeklődők.

Még az elsüllyedés évében készült is egy film róla- szinte minden újnak és érintetlennek látszik a hajón. Az ember azt hinné, csak ki kéne húzni a tengerből, aztán egy kis karbantartás után újból szelhetné a habokat.

A történet természetesen soha nem ilyen egyszerű. A megfeneklés komoly, akár javíthatatlan sérüléseket okozhat a hajótesten, nyilván minden elektronika kidobható, és a motorok menthetősége is nagyon kérdéses. Ettől függetlenül a szennyező, veszélyes, az élővilágban kárt okozó roncsok jelentős részét kiemelik, illetve azokat is, amiket akár ócskavasként is megéri eladni.

Ám így is rengeteg hajó marad a mélyben. Van közöttük olyan, ami csendben szétesik, míg másokat felfedeznek maguknak a halak, rákok, korallok és benépesítik. Aztán akad olyan is, amit a búvárok is megszeretnek, és rendszeresen felbukkannak a víz alatti látogatók szétnézni a roncs körül. 

roncs

Amíg az ember nem lett egy régi filmet, mint amit fentebb betettem, el sem tudja képzelni, mennyire más volt a hajó egykoron. Ezek a filmek azt illusztrálják, milyen most a Maldives Victory- üledék is lepte, élőlények színezték, formálták a hajótestet, és persze mindenféle állat költözött a tengerészek hajóra. Nagyon érdekes összevetni, mennyire más most, mint egykoron. Csak elröppen az a 30-35 év, és máris egészen megváltozik a roncs hangulata...

Ha megnézzük, hogy egykor így nézett ki a híd, persze nem csak az látható, mennyire belepett minden a tenger élővilága és üledéke, de az is, hogy a kisebb tárgyaknak valahogy "lába kelt". Ami azért szintén elgondolkodtató- a szuvenírgyűjtő búvárok számára nincs értéktelen apróság, sajnos.

roncs

0 Tovább

A legromantikusabb búvárutak

Szerencsés, ha a közös hobbi és a romantikázás összeegyeztethető- ráadásul szerintem ehhez nem is kell feltétlenül a legdrágább egzotikus úti célokat választani!

utazás

A Valentin-nap kapcsán olvastam egy összeállítást arról, a pároknak hova érdemes elutazni, ahol merülni is lehet, ám a hely hangulata is magával ragadó. Kézenfekvő az olyan trópusi úti célok között szétnézni, ahol fehér homokos strandok, tengerre néző szobák várják az utazók, és a felszín alatt is van látnivaló.

Például elsőrangú választás lehet Bora Bora, ami a luxusutazások kedvelőinek körében igencsak népszerű, és a cáparajongó búvárok is imádják. Hasonlóan kedvelt például Fiji vagy Rangiroa is, csak tudja megfizetni az ember. A fehér homokos, álomszép szigeteiről jól ismert Maldív-szigeteken még válogatni is lehet a különféle fekvésű, árszínvonalú helyek közül. A merülés pedig jó időszakban lenyűgöző, cetcápa, manta is előfordul. A térségben maradva még a Seychelle-szigetek jöhetne szóba, ha valakinek fontos a türkizkék, meleg tenger, bár a merülési lehetőségek talán nem annyira kiugróan jók errefelé.

utazás

Amennyiben fontos az elsőrangú búvárkodás mellett a felszíni programok változatossága, a kulturális élmények, akkor Ázsiában akár picivel kedvezőbb áron is találhatunk alternatívát. Elég példaként említeni Balit Indonéziában, ahol mindenféle kategóriájú resortból lehet válogatni, és van bőven olyan, ahol a hotel előtt található egy szép korallzátony, ideális lehetőséget teremtve a közös, romantikus búvárkodásra. Persze van ilyen hely más indonéz szigeten, Malajziában, a Fülöp-szigeteken is- csak győzzük átnézni a kínálatot.

No meg ott van még a Karib-tenger! A búvárkodás itt talán egy árnyalattal kevésbé vonzó, mint Dél-Kelet-Ázsiában, de a víz tiszta és meleg, és akadnak csodálatos tengerpartokkal megáldott szigetek. Turks & Caicos, Tobago, vagy Belize-ben az Ambergis Caye ilyen hely, és akkor még említést sem tettünk a kizárólag dúsgazdag sztárok előtt nyitva álló luxusresortokról.

utazás

Ám én hiszek benne, nem csak méregdrága luxusutakon lehet beiktatni a merülést a szerelmespároknak- csak okosan kell szervezni. Megértem, ha valaki a zsúfolt nyári hónapokban kerüli a tipikus görög, török, horvát nyaralóhelyeket- ők például körülnézhetnek, nincs-e esetleg félreesőbb sziget az országban, ahol megejthető a romantikus nyaralás. Ha fontos a hangulat, szerintem érdemes utánajárni, milyen lehetőségeket kínálnak az olyan olasz szigetek, mint Szardínia, Ustica, Ischia, Capri. 

Persze van, aki számára a romantikához is hozzátartozik egy nagyváros nyüzsgése, pezsgő kulturális élete. Általában nem is tervezünk búvárkodással, ha ilyen helyre utazunk pedig talán csak jobban szét kellene nézni. Ott van például a fapadosokkal is elérhető Róma- nem kell ecsetelni, mennyi látnivalót kínál! Ám elég egy rövid utazás a városból a helyiérdekű vasúttal, és máris a tengerparti Ostiában találhatjuk magunkat. Ennek a környékén van egy pompás, színes élővilágú védett tengeri nemzeti park, ahova rendszeresen járnak a helyi búvárközpontok. Egy kis előre szervezéssel könnyedén megoldható a merülés, és tapasztalatból állíthatom, nem is csalódik az ember a felszín alatt.

utazás

Hasonló kitérővel lehet búvárkodást szervezni akkor, ha valaki Barcelonában tölt pár napot, majd 1-2 napra átteszi a székhelyét L'Estartitba, ahonnan a legendés Medes-szigetekhez futnak ki a búvárhajók.

Szóval a romantika és a búvárkodás nem zárja ki egymást, sőt. És az sem gond, ha éppen nem futja a legdrágább utazásokra- járjunk nyitott szemmel, olvassunk utána a lehetőségeknek, és néha váratlanul jó alternatívákra akadunk. Csak képzeljük el párunk örömét, ha fapados repjegyekkel ajándékozzuk meg Rómába- és eláruljuk, hogy már a merüléseket is megszerveztük! Ez lesz aztán csak a különleges meglepetés...

0 Tovább

Egy Messerschmitt Krétánál

Újabb világháborús roncs rejtélyét derítették fel búvárok.

roncs

Annak idején heves harcok dúltak görög területeken és felségvizeken. Több komoly összecsapás színtere volt az ország, és a Földközi-tengeren stratégiai helyen levő Kréta sziget különösen fontosnak számított. 1941. májusában a krétai csata során foglalták el a tengelyhatalmak, a szigetre soha korábban nem látott számban dobtak le ejtőernyős katonákat.

A légi hadviselés során nagy számban vetettek be bombázókat, vadászgépeket is. Arról hallottam már régebben, hogy viszonylag sekélyen van egy Messerschmitt Me 109 típusú vadászgép Kréta közelében, ám mostanában egy másikról is hallotam. A búvárok a Szudai-öbölben 40 méteres mélységben bukkantak rá egy megviselt példányra.

roncs

Szerencsére rendelkezésre álltak a szükséges információk, hogy ki lehessen deríteni a roncs történetét. A Messerchmitt Bf 109-E7 változatú géppel a görög szárazföldről szállt fel május 20-án Berthold Jung, aki azt a feladatot kapta, hogy támadja a Szudai-öbölben állomásozó szövetséges hajókat illetve a parti célpontokat. A gépet eltalálták, Jung a vízre szállt vele és szerencsésen ki is tudott mászni a Messerből mielőtt az elsüllyedt.

A pilóta ezek után a szövetségesek fogságába esett, akik Ausztráliába szállították. Ott élt hadifogolyként egészen 1947-ig, majd hazatérése után, köszönhetően az ott elsajátított nyelvismeretnek, tolmácsként és fordítóként dolgozott. 1956-ban viszont sok más egykori katonához hasonlóan, belépett a Német Szövetségi Köztársaság hadseregébe, és haditengerészeti pilótaként szolgált. Egészen tengernagyi rangig jutott, 1973-ban szerelt le. Azután szociális területen, például a Vöröskereszt elnökeként tevékenykedett. 1992-ben hunyt el.

roncs

A Me 109 E, azaz Emil becenevű változata volt a háború elején a németek által legnagyobb számban bevetett vadászgép. Ez a verzió már az újabb, erősebb DB-601 motort kapta a korábbi Jumo helyett, ezekkel repültek az angliai csata idején is többek között. Ám sok oda is veszett belőlük.

A szerencsésebb pilóták túlélték a harcokat, új életet kezdhettek, sokan viszont nyom nélkül eltűntek. A tenger még sok történetet rejthet...

0 Tovább

Túra egy roncsban

Újabb izgalmas 360 fokos víz alatti videóra bukkantam: a HMNZS Canterbury roncsát járja be egy búvár, és vele együtt tarthat a néző is.

Ismét csak le kell szögezzem, még búvárként is élmény megnézni egy ilyen ügyesen összerakott videót. Meglehet, még én sem látnám így, mert talán nem úsznék be ennyire a hajó testébe, és talán ilyen erős lámpám sincs. Így aztán érdeklődve forgattam az egérrel a kamera látószögét, hogy beleshessek minden zugba, és persze megnézzem, hol úszkálnak a halak.

Hogy legyen egy kis képünk arról, milyen is volt ez a hajó amikor még a habokat szelte, pár információr róla. A HMNZS Canterbury (F421) Leander-osztályú fregatt volt, ami az új-zélandi haditengerészet állományába tartozott 1971 és 2005 között. 2007-ben a búvároknak szánt látványosságként süllyesztették el Bay of Islands közelében, 38 méteres mélységben. Erre azért került sor, mert a szolgálatból kivonás után több terv is felmerült a hajó hasznosítására, ám a hajótest korróziója, elöregedése miatt nem volt lehetséges például úszó hostellé alakítaná. A tenger fenekére küldték hát, amit meg is örökítettek.

Nyilván feltűnik a víz alatti filmben, milyen hosszú folyósokon úszik végig a búvár és mekkora terek vannak mindenhol. Nos, ez nem is meglepő, hiszen a Canterbury méretes hadihajó volt a maga 113 méteres hosszával. Így aztán bőven akad rajta mit megnézni több merülés alkalmával is. A helyi turizmust felpörgette a roncs, aminek a kedvéért sok búvár utazik a környékre. Igaz, hogy a Canterbury nem egy sok harcban megfordult hadihajó volt, de hűségesen szolgálta Új-Zélandot, és most roncsként is ezt teszi: a búvároknak örömet okoz, a tenger élővilágát pedig befogadta.

roncs

0 Tovább

Google hirdetés

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (249),mutazás (194),sztori (187),cápa (160),video (133),búvár (126),felfedezés (76),környezetvédelem (74),baleset (73),élmény (71),fotó (68),alapok (57),adria (57),híresség (54),egyiptom (47),film (47),szabadtüdős (41),utazás (35),barlang (34),delfin (29),felszerelés (28),retró (28),történelem (27),egzotikus (26),régész (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),teknős (19),munka (19),édesvíz (18),usa (17),tanfolyam (15),videó (15),karib (14),polip (13),bánya (12),Cápa (12),kutatás (12),üzlet (12),ciprus (11),mélytenger (11),medence (11),doku (11),kincs (10),rekord (10),fóka (10),málta (10),ausztrália (9),manta (9),támadás (9),jordánia (8),tengeralattjáró (8),szemét (7),sport (7),szafari2014 (7),szobor (7),humor (6),tél (6),szafari18 (6),csikóhal (6),tudomány (6),cousteau (6),verseny (6),rák (6),Bali (6),ázsia (5),ausztria (5),florida (5),rája (5),tintahal (4),bali (4),mexikó (4),hidegvíz (4),repülő (4),olaszország (4),magyarország (4),szafari2016 (4),múzeum (4),találkozás (3),muréna (3),víz alatti (3),Egyiptom (3),thaiföld (3),repülőroncs (3),skandinávia (3),orosz (3),könyezetvédelem (3),karácsony (3),krokodil (2),elsodródás (2),maldív (2), (2),spanyolország (2),hal (2),medúza (2),éjszaka (2),görög (2),csiga (2),könyv (2),európa (2),bomba (1),hollandia (1),búvárfilm (1),izland (1),szafari (1),bulgária (1),akvárium (1),aqaba (1),vörös-tenger (1),cetcápa (1),balti (1),budapest (1),románia (1),repülőgép (1),uk (1),tenger (1),norvégia (1),szörny (1),technológia (1),thaifold (1),Búvár (1),horvátország (1),feketetenger (1),celeb (1),írország (1),egyesült királyság (1),Florida (1),dubaj (1),korall (1),görögország (1)

Hirdetés

Kedvencek

A nagy Kék A nagy Kék

Túrán innen, túrán túl, hol a gyaloglás, kerekezés, evezés az úr......

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog