A Fu Shan Hai nevű kínai teherhajó 2003-ban süllyedt el a dániai Bornholm közelében, és így vált a térség legnagyobb roncsává.

roncs

Az 1994-ben épült 225 méter hosszú, 38,600 tonnás monstrum a kínai állam tulajdonában volt, és az ország nemzetközi kereskedelmében kapott szerepet. Teljes gőzzel nagyjából 26 km/órás sebességgel szelhette a habokat.

A Fu Shan Hai utolsó útjára a lettországi Ventspils kikötőjéből indult el, 66,000 tonna műtrágyával megrakodva. Bornholmtól északra hajózott tiszta időben május 30-án, amikor a radarján feltűnt a lengyel Gdynia nevű hajó, ami keresztezte útvonalát. A Cipruson bejegyzett konténerszállító Hullba tartott, és a kínai hajót kikerülendő manővert hajtott végre- valójában ekkor pont az összeütközés irányába fordult.

roncs

A kínaiak kürttel próbáltak jelezni, majd leállították a motorokat, ám az összeütközést már nem tudták elkerülni. A Gdynia felszakította a Fu Shan Hai oldalát. Utóbbi megpróbált sekélyebb vízbe jutni, ám kormányozhatatlanná vált, és orra hamarosan a víz alá kezdett süllyedni. A legénység elhagyta a hajót, ami pár óra múlva a tenger fenekére került. A Gdynia szerencsésen eljutott a kikötőbe. A balesetnek nem volt egyetlen sérültje se.

roncs

A vizsgálat során arra jutottak, hogy elsősorban a Gdynia személyzetét terhelte a felelősség az ütközésért, mert rosszul kalkulálták az útvonalat. Noha a kínai hajó kapitányát is kritika érte, amiért nem reagált gyorsabban, a Gdynia tulajdonosának kellett komoly kártérítést fizetnie.

A Fu Shan Hai hatalmas hajóteste pedig szép lassan elkezdett a tenger részévé válni odalenn. Mivel 69 méteres mélységben nyugszik, ezért csak technikai búvárok jutnak el ide, de nekik is több merülés kellhet, amíg felfedezik ezt a hatalmas roncsot maguknak a hideg Balti-tengerben.