Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Merülés a vírus előtt

Ugrásnyira van tőlem egy tó, most mégis milyen távolinak tűnik!

A thaiföldi szafariról szóló beszámoló csiszolgatása közben eszembe jutott, hogy nem sokkal indulás előtt elugrottunk a Malom-tóba, hogy merüljünk egyet. Akkor már beszéltek a kínai helyzetről, de őszintén szólva Budapestről nézve nem csak fizikailag, hanem úgy egyébként is nagyon távolinak tűnt az egész.

A sekély, de szép tiszta vízű Malom-tó egy kis gyöngyszem Buda szívében, közvetlenül a Molnár János-barlang előtt. Kicsit úszkáltunk, nézelődtünk, fotóztunk, végül kikapkapkodtuk a nagyobb szemeteket, amit a szél sodort a vízbe. Tulajdonképpen nincs ebben semmi különös, Mivel a búvárkodás afféle könnyed szabadidős program, nem feltétlenül volna említésre méltó.

Csak hát eltelt két hónap, és ez a hely, ami autóval alig negyedórányira van, most olyan távolinak tűnik, mint Thaiföld vagy akár Palau. És az ember nem tudhatja, mikor juthatunk el akármelyik helyre. Természetes, hogy most másodlagos kérdés ez, és ebben a helyzetben az ember nagyon meggondolja, mit csinál és mit vállal be, 

Épp csak eszembe jutott -van időm ilyesmin töprengeni- milyen lesz, amikor újra lehet menni. Mert biztos hogy lehet. Talán egy-két változás is lesz, a mindennapjaink mellett akár az utazás- és merülésszervezésben is. Nyilván képesek leszünk kivárni, csak valahogy fel kell magunkat dobni. Azt iszem, mindenki máshogy vészeli át. Van, aki inkább begubózik, én meg jobban szeretek a régi élményekből erőt meríteni, és máris tervezgetni. Szóval ez a pár kép múltidézés- de egyben készülődés is lélekben arra, hogy lesz még folytatás!

0 Tovább

Víz alatti játszóterek

Az utolsó nap a roncsmerüléseké volt a thai szafarin.

thaiföld szafari

Az az igazság, ha szép az élővilág, az ember elég jól megvan roncsok nélkül is. Nehéz is megmagyarázni, az Andamán-tenger fantasztikusan gazdag zátonyai mellett mi a fenéket hajókat süllyesztgetni- pedig van ennek azért oka. Az, hogy mi a körülmények miatt olyan időszakban mentünk, amikor nagyon kevés volt már a tengeren a búvárhajó, nem teljesen adja vissza a csúcsszezon forgatagát. Egy jól kinéző roncsnál megálló hajók valamelyest csökkentik azt a búvár áradatot, ami természetes élőhelyekre hárul.

Nekünk a búvárszafari legutolsó napjára három ilyet tartogattunk. Talán ekkor volt a legfelszabadultabb már a túrán, különösebb elvárások nélkül ugrottunk be a vízbe, hiszen sejthettük, egyik hely sem közelíti meg a Richelieu Rockot. Az első, a HTMS Prathong nevű hajó amerikai építésű hadiszállító, ami még a második világháborúban is szolgált. Aztán thai kézbe került, végül a kiszuperált hajót a tenger fenekére küldték. Nincs túl mélyen, útba is esik a Richelieu Rocktól a part felé- ideális megálló.

thaiföld szafari

A méretes roncs még viszonylag új, nem nagyon van rajta élet. De inkább azért érdemes szót ejteni róla, mert sikeresen úgy áll most a tenger fenekén, hogy teljesen felborult, így aztán csak egy kevés látványos, sima hajófenék tűnik fel. Csak a süllyesztés előtt képeken látható, milyen is volt ez egykoron... Azért alulról be lehet úszni, kívül a hajótesten pedig csigák mellett a legérdekesebb egy békahal volt- ezeket nagyon szeretem, nem is számítottam rá, hogy olyan szerencsés leszek, hogy ezen a túrán is találkozok eggyel.

A következő roncs a Boonsung volt, ami gyakorlatilag egy, a víz alatt darabokra szakadva nyugvó úszó platform. Itt már komoly "halleves" várja a búvárokat, a mélység csekély, szóval simán jó egy laza merülésnek. A hajó különféle üregeiből murénák lesnek ki, a rozsdás lemezeken csigák egyensúlyoznak, halak úszkálnak körbe- a látótávolság viszont itt sem volt túlságosan acélos. Azt gondolom, egy effajta merülés, ha nem is mérhető a világszínvonalú helyekhez, pont megfelel egy kis lazításhoz.

thaiföld szafari

A víz alatti játszótér- élményt aztán a végén a T13 nevű hely tette kompletté. A sekély vízbe leraktak szobrokat, sok kiszuperált teherautót, motor is van. Ezeket nem csak megnézni lehet, be is lehet ülni a járgányokba, lehet fotózkodni. Naná, hogy mindenki bízott benne, hogy kamerát is viszek magammal.

Ide már csak egy fürdőgatyában ugrottam be merülni, gondolván, itt már semmi meglepetés nem érhet. Aztán pont itt indult el úgy az egész, hogy a fülem egyáltalán nem működött, nem tudtam egyenlíteni. Bevetettem egy trükköt, így végül sikerült, de azt hiszem, ha kimarad a mélyben nyugvó dzsipek közötti bujkálás, akkor sem lett volna tragédia. (Hacsak azok nem érezték volna úgy, akiket nem tudtam volna lefotózni emiatt.)

thaiföld szafari

A lubickolás után villámgyors felszerelésmosás és pakolás jött, mert itt a szafarin aztán kitöltik az időt: az utolsó merüléshez képest két órával már a parton voltunk. Szokatlan élmény volt, hogy nincs meg az utolsó, a fedélzeten töltött "lusta nap", ami Egyiptomban mindig kötelező. Nincs idő leeresztése- viszont van idő arra, hogy már aznap mehettünk egy új szálláshelyre, és másnap pedig a sokak számára unalmas semmittevés helyett érdemi programot csináljunk. Ezt is meg kellett egyszer tapasztalni.

Most, egy hónap távlatából nézve azt mondhatom, a teljes utazás programját tekintve, ahol annyi élmény ért Thaiföldön és Kambodzsában, nagyon jó döntés volt egy szafarit is beiktatni. A saját gondjaim-bajaim ugyan megvoltak, aztán az ember nézegeti a képeit, átgondolja az élményeit, mérlegel és összehasonlít.

thaiföld szafari

A thai szafari sok szempontból új élmény volt a vörös-tengeri utakhoz képest. Az átlag egyiptomi utakhoz képest az élővilágot tekintve jóval magasabb a plafon, mert itt azért nem meghökkentő csoda, ha mantát, cetcápát látnak a búvárok, miközben csikóhal, békahal, szellemtűhal is van, rengeteg csigát láttam, akadt sokféle látványos rák és így tovább.  Egyiptomban viszont a szinte mindig kitűnő látótávolság mellett jobbak az esélyek delfinezni, cápázni, és az északi útvonalon a világ legkedveltebb roncsai közül is megnézhető pár, amihez a thai mesterséges zátonyok nem mérhetők.

Árban hasonló a két túra, a színvonal jó hajókon szintén ugyanúgy korrekt. Áramlás lehet itt is, ott is, viszont a mostani (persze csak egyszeri) tapasztalat alapján Thaiföldön jó időszakban sokkal nyugodtabb a tenger. Most persze nem lehet igazán okosat mondani, mert a koronavírus mindent átírt, de akkor és ott számolgatva azért kiderült, a repjegyárak között már nincs óriási különbség, a szafariban sem túl nagy, viszont a thai felszíni élmények miatt érdemes megfontolni a tipikus egyiptomi utak helyett egy ázsiai kalandot, ha valaki valami újat, izgalmasat szeretne látni. Persze utóbbi nyilván drágább, hiszen ha messzebbre utazunk, több időt maradunk, megtoldjuk Kambodzsával vagy mással- szépen kerekedik így a végösszeg, és ezt mindenki nem vállalja be.

thaiföld szafari

És hogy én visszamennék-e? Most épp olyan helyzetben vagyok, mint mindenki más: bárhová szívesen elmennék ahol víz alatt lehetnék. Szóval egy kicsit el kell vonatkoztatni pillanatnyi állapotainktól, amikor erre választ adok. Azt kell mondjam, hogy lehetnek olyan még további változások az árakban, ami után teljesen reális választásnak tűnik számomra az évenkénti rendszeres egyiptomi szafarik valamelyike helyett inkább Thaiföldre menni. Mivel már jártam ott, lehet, hogy csak 1-2 plusz tengerparti napot tennék be, a szafarikból rövidebbet, a jó helyekre koncentrálót választanám, és úgy még annyival drágább sem lenne. 

Ami viszont biztos: figyelnék rá, hogy az útvonalba mindenképpen essenek bele a mantás helyek no meg a Richelieu Rock. Mert a Similanhoz képest egyértelműen jobb merüléseket kínálnak, és ha korlátos az idő meg a pénz, oda mennék, ahol több élmény vár. Egészében véve az egész Thaiföld-Kambodzsa túra nagyon kellemes volt, kár lett volna kihagyni. 

0 Tovább

Csak a manták

A thaiföldi búvárszafari második fele lett az izgalmasabb.

thaiföld élmény

A Similan-szigetek után Koh Bon és Koh Tachai felé vettük az irányt. Meg kell jegyezzem, feltűnt, mennyire nyugodt a tenger, a hosszú hajóutak mennyire nem viseltek meg senkit. A merülések mentek tovább a szervezett rendben, és a harmadik napon végre megérkeztek a nagyvadak is. 

Négy merülés, mind a négyszer jöttek a manták. Különösen a nap második fele volt látványos, amikor Koh Tachai mellett óriási halrajok is kavarogtak körülöttünk. Nagyon ígéretes volt- csak éppen itt is kicsit zavaró volt, hogy nem volt igazán jó a látótávolság. Panaszkodni nem illik, amikor olyat is láttunk, hogy két manta nagy lendülettel úszott egymás felé, s bemutattak egy kötelékrepülést- csak az emberben ott motoszkál, milyen lenne ez, ha még igazán tiszta is volna a víz! Igazi mantashow lehetett volna. Ám akkor talán nem lett volna annyi a környéken? Ki tudja ezt?

thaiföld élmény

Bár erről nem feltétlenül szoktam írogatni, mert ugyebár a búvártúrán mindig vidámság uralkodik, merülgetünk teljes lendülettel, szóval öröm és boldogság van. Ehhez képest bennem még mindig motoszkált valami rossz érzés. Igen, ezer és egy oka lehet ennek, akár az is, hogy én segítettem a barátaimnak a tető alá hozni ezt a hosszú túrát, és ez a koronavírus-para miatt minden bizonytalanabbnak tűnt. De nem fogom másra, nyilván az én hibám volt, hogy nem teljesen tudtam belelazulni ebbe a szafariba. Sajnáljam? Van ilyen. Utólag minden más fényben tűnik fel, és azért tudom értékelni azt is, amit akkor és ott nem.

thaiföld élmény

Az utolsó teljes nap a tengeren pedig a Richelieu Rock felfedezésének volt szánva. Szó ami szó, igazi fénypontja lett a túrának, mert itt aztán óriási halrajok voltak mindenfele, de láttunk csikóhalat, szellemtűhalat, harlekinrákot az apróságok közül, nagy kedvenceim, a tintahalak pedig nagy nyugalommal tűrték a fotózást. Egy szavam nem lehetne!

thaiföld élmény

De a fényképezőgépem vacakolt, s míg én egy bohóchal megörökítésével próbáltam kideríteni, mi a gond, valahol felettem elúszott egy cetcápa. Nem láttam, s persze, ez bosszantó, mint ahogy az is, hogy csapatunk szétszóródása miatt végül kicsit korábban jöttünk fel- míg mások lubickoltak a cetcápával. Nem épp a legszerencsésebb helyzet, de megesik az ilyen. Néha neked jut több, néha másnak.

thaiföld élmény

Az utolsó este békésen telt a Manta Queen 8 fedélzetén. Felettünk a csillagos ég, alattunk a tenger, benne egy roncs, amit másnap reggel terveztünk megnézni. Fantom cetcápával, nagyon nem fantom mantákkal, s pár olyan érdekességgel, amire most már nagyon jó visszagondolni. Azok a manták, azok tényleg karnyújtásnyira volt, elegánsan szálltak el mellettünk, hihetetlen könnyedséggel, s néha megálltak egy-egy búvár felett, mintha a kifújt buborék miatti "jacuzzit" élvezték volna. Szóval egy pillanatra nem számít a látótávolság, hogy nehéz fotózni, mert csak megéled az élményt. Vagy amikor megnézed, reagál-e kézmozdulatodra egy tintahal, vagy próbálsz úgy helyezkedni, hogy az a fránya kis szellemtűhal, meg csikóhal-pár lefotózható legyen. Mit is mondhatnék: megoldottam!

thaiföld élmény

0 Tovább

Búvárszafari Thaiföldön

Egy túra a koronavírus árnyékában, ami minden szempontból kalandos volt.

thaiföld élmény

Kétség nem fér hozzá, hogy búvárkodni, utazni jó. A komolyabb egzotikus túrákra sokat készülünk, sokat tervezgetünk, alakul a csapat, és aztán a hátralevő időből hónapok, hetek, majd csak napok lesznek. Idén az év elejére Thaiföldet és Kambodzsát terveztük, és egy darabig úgy festett, maga lesz a gondtalan kikapcsolódás az út.

Aztán van ilyen hír, olyan hír, legyintünk, nem lesz gond. Végül felbukkant az első koronavírusos sztori. Nyugtatjuk magunkat, nem lesz, nem lehet ez nekünk probléma! A kínai helyzet romlik, majd vészesbe fordul. Mi lett volna, ha az először kinézett kínai légitársaság járatára lett volna jegyünk?... De más választottunk. Utazhatunk.

thaiföld élmény

Volt aki kérdezte, biztos jól meggondoltuk? Most, ebben a helyzetben Ázsiába? Tájékozódtunk, végül döntöttünk: nincs vészhelyzet, megyünk! Akkor persze még nem tudhattuk, mire két hét múlva visszafele készülünk, már Európa tűnik veszélyesebb helynek. De pont a legnagyobb lezárások előtt sikerült hazaérni. Jó érzéssel vettünk jegyet a megfelelő repülőtársaságtól, jó érzékkel választottunk időpontot. És elmondhatjuk, ennek a túrának ez volt a leginkább kellemetlen módon kalandos része.

Mert egyébként minden más jó volt. Kedves emberek, profi cégek, szép szállások, gyönyörű tengerpartok, megannyi látnivaló- és sok-sok mázli. Mert nem csak az utazás időpontjával volt szerencsénk, hanem azzal is, hogy velünk szemben mások nem nagyon utaztak. Olyan kevés ember volt még a legnagyobb látványosságok, akár az Angkor Wat vagy a Wat Pho körül is, ami teljesen kellemessé tette a nézelődést. 

thaiföld élmény

És bizony a búvárok is elmaradoztak már akkor. A mi hajónk épp tele volt, de a jobb merülőhelyeken a szokásosnál jóval kevesebb hajó jelent meg búvárcsoportokkal. Öt nap a tengeren, sok merüléssel, meleg vízzel- igazán kecsegtető lehetőség egy világjárvány kitörése előtt.

A szafaris életmód az egyik legjobb a búvárkodásban, és bevallom, már jó ideje vágytam rá, hogy Ázsiában is részem legyen benne. Egyiptomba szinte hazajárunk, és ha megyünk, már csak szafarizni megyünk. Az egyszeri adriai szafari az egyik legkedvesebb emlékem. És hogy mit tud egy thaiföldi szafari? Szervezettséget, jó kiszolgálást, jó kaját, korrekt elhelyezést.

thaiföld élmény

A kabinok persze csak akkorák mint egy hajón, de oda csak aludni járunk. A búvárfedélzet zsúfolt lett volna- ha nem osztják meg okosan a csoportokat. A búvár is sok lett volna- ha nem lett volna egy vezetővel maximum négy vendég. Az öt napra tervezett 19 merülés is tempós lett volna- ha nem tartják magukat pontosan a napirendhez a hajón. Egyszerűen minden működött, és azt kell mondjam, aki szeret merülni, az nem igazán találhat kivetnivalót a thaiföldi búvárkodásban.

Hacsak nem a víz alatt csalódik az ember, természetesen. Ha listát írok, mi mindent láttunk, egy szavunk nem lehet. A szafari ára nemzetközi összehasonlításban sem túl vészes, ehhez képest volt cápa, manta, cetcápa és teknős, csikóhal, békahal, szellemtűhal. Merültünk sziklás részeken, magányos tengeri zátonynál, roncsokban. A változatosság gyönyörködtet!

thaiföld élmény

Ám a látótávolság annyira nem nyűgözött le. A túra eleje, a Similan-szigetek pont emiatt egy kicsit olyan volt, mint két nap bemelegítés. Merültünk, egy-két dolog került a szemünk elé, például hatalmas lágykorallok, kisebb halrajok, volt polip, teknős, egy pici cápát is láttunk pár másodpercre, meg átúsztunk pár sziklahasadékon, üregen- víz alatt lenni alapvetően jó, de fotózni ilyen körülmények között nem volt egyszerű. És persze az emberben motoszkál, ha kicsit tisztább lenne a víz, mi mindent láthatnánk még? Mennyi minden húzódik meg éppen csak olyan távolságra tőlünk, hogy már ne legyen esélyünk meglátni?...

thaiföld élmény

Ennek a két első napnak a fénypontja ezért nem is annyira meglepő módon nem a felszín alatt várt ránk, hanem odafenn. Az egyik szigetre kivittek csónakkal, és azt kell mondjam, sok tengerparton jártam már, de amikor itt szétnéztem a szikla tetejéről, a valaha látott egyik legszebb öblöt láthattam felülről. S amilyen szép volt fentről, olyan kellemes volt a lubickolás a tengerben. Búvárok vagyunk, eleget megyünk vízbe, mégis, néha nagyon jól tud esni egy ilyen kikapcsolódás. 

thaiföld élmény

Aztán volt egy éjszakai merülésünk, sok murénával, rákkal, ezernyi aprósággal, végül egy érdeklődő tintahallal. Nem rossz zárás éppen egy nap végén. Vízben voltunk, merültünk, de ki tudja miért, valahogy voltak benne fura érzések. Nem a hajóval, az emberekkel volt a gond, még a látnivalóra se fognám, néha egyszerűen én vagyok a gyenge láncszem. Így fordultunk rá a túra következő szakaszára, amiről azt ígérték, jobb esélyünk lesz a találkozásra a nagyvadakkal. Ezzel a várakozással persze mindig feljebb teszik a lécet- de hát valamivel csak meg kell indokolni, miért vágjon bele az ember egy távoli, drága utazásba!

0 Tovább

Bele a zátonyba

A Vörös-tenger egyik legismertebb roncsa a Giannis D.

élmény roncs egyiptom

Ennek a hajó az elvesztése kivételesen nem járt áldozattal. Egyszerű navigációs hibát sejtenek annak a hátterében, hogy a száz méter hosszú, fával megrakott teherhajó 1983-ban teljes sebességgel belerohant a Sha'ab Abu Nuhas zátonyba. oda, ahol például a Carnatic is elsüllyedt.

élmény roncs egyiptom

Érdekes, hogy a Salem Express, a Carnatic és a Giannis D hossza egészen hasonló, de mára egészen más hatást keltenek. Egyrészt azért, mert nagy különbség van, mennyi idő töltöttek a víz alatt, másrészt azért, mert más korban épültek, másrészt pedig számít az is, a hajótest darabokra szakadt-e.

élmény roncs egyiptom

A hatalmas Giannis például több darabban nyugszik a tenger fenekén. Ahol a kapitányi híd és a motortér van, ott a leginkább látványos a búvárkodás, de el lehet úszni az orrig is, hogy megnézze az ember például a hatalmas csörlőt.

élmény roncs egyiptom

Nincs igazán mélyen, van rajta látnivaló- a Giannis D régi favoritja az északi szafarit választó búvároknak. Útba esik, ha a Thistlegorm vagy a Ras Mohammed felé tart a hajó, és van a közelben más érdekes merülőhely is. Én is többször láttam már, és megállapíthattam, bizony az évek rendesen meglátszanak a roncson, mert a felépítményből pár rész már nem úgy fest, mint a régen. Ami egyrészt mutatja, hogy a tenger lassan még az acélt is felmorzsolja, másrészt azt, hogy elég régóta merülök, ha emlékezhetek arra, milyen volt annak idején...

élmény roncs egyiptom

0 Tovább

Üveghalak felhőjében

A Carnatic roncsa úgy látványos merülőhely, hogy a hajó maga már alig felismerhető.

élmény egyiptom roncs

Különleges roncsból bőven akad a Vörös-tengeren. Nekem az egyik személyes kedvencem az SS Carnatic maradványa, mert fantasztikus módon alakult át, igazi élő korallzátonnyá. Persze ehhez idő kellett: több mint száz éve süllyedt el. 

élmény egyiptom roncs

A búvárok számára nehezen felismerhető ma már a hajó formája, a szerkezetből jórészt csak a bordák maradtak meg. A hajócsavaron is megtelepedtek az élőlények. Az orr alapján az, aki nem a hajóépítés szakértője, aligha tudná kitalálni, milyen is volt ez a hajó egykoron.

élmény egyiptom roncs

Mivel már csak alig maradt a hajóból, a roncsba beúszni nem nagy mutatvány. Odabent pedig elképed az ember, annyi áramló üveghal veszi körbe. Be lehet úszni a halfelhőbe, gyakorlatilag el lehet benne veszni- csodálatos látvány.

élmény egyiptom roncs

Mivel régi roncs, nem nagyon gondolunk arra, hogy a Carnatic elsüllyedése is tragikus történetet idéz. A hajótestben még mindig megtalálható törött borospalackok egykoron az utasok számára voltak félretéve, míg ma már csak egy régi baleset tárgyi emlékei.

élmény egyiptom roncs

Amikor a Salem Express körüli vitákról írtam, akkor arra céloztam, más roncsoknál is sokan vesztek oda. A Carnatic elsüllyedése azért tragikus, mert könnyen elkerülhető lett volna a tragédia. A közel 90 méteres gőzhajó 1889. szeptember 12-én csapódott az Abu Nuhas zátonyba, de nem süllyedt el egyből- gyakorlatilag fennakadt a zátonyon.

élmény egyiptom roncs

A kapitány megnyugtatta az aggódó utasokat, hogy nincs semmi gond, hamarosan érkezik a segítség, a hajó stabilan áll. Ezért aztán nem szálltak mentőcsónakba, vártak türelmesen, talán még boroztak is. A viszonylagos nyugalom csak rövid ideig tartott, mert az éjszaka folyamán a víz betört a megfeneklett hajó testébe. A helyzet egyre rosszabbra fordult, így pár óra múlva mégis a hajó elhagyását rendelték el. Ám még csak maroknyi ember szállt át a csónakokba, amikor a hajótest kettétört. és 31 embert rántott magával a hullámsírba. Mostanra viszont az egykori roncsból valami egészen más lett: színes korallok, számtalan hal népesíti be. Mi pedig a Carnatic merülése után is felidézhetünk egy történetet, és gondolhatunk az áldozatokra, akik ilyen értelmetlen módon vesztek a tengerbe- a roncs maga a tragédia élő emlékműve.

élmény egyiptom roncs

0 Tovább

A Salem Express roncsa

A hajózás történetének egyik legsúlyosabb katasztrófája volt a Salem Express balesete.

Sokan vélekednek markánsan a Salem Express roncsának merüléséről. A Vörös-tenger egyiptomi részén, Safaga előtt elsüllyedt komphajó több száz embert vitt magával a hullámsírba, s úgy tudni, sok áldozat ma is a hajótest lezárt részén nyugszik. Nyomasztó hely, gyakorlatilag sírhely a tenger mélyén- másrészt a legtöbb roncs úgy süllyedt el, hogy a tragédia emberéleteket követelt. Ilyen alapon tehát sok-sok népszerű roncsot nem merülhetnének.

Én azt gondolom, hogy ha a hatóságok engedélyezik itt a merülést, akkor lehet búvárkodni a Salem Expressnél. Inkább az a fontos, hogy aki lemerül, tartsa tiszteletben az áldozatok emlékét, ne nyúljon semmihez, ne akarjon szuvenírt gyűjteni. Látjuk a személyes tárgyakat, s arra gondolhatunk, milyen szörnyű lehetett az az éjszaka a Vörös-tengeren.

1991. december 17. volt, amikor a Szaúd-Arábiából érkező hajó kapitányának hibája miatt egy zátonynak ütközött nagy sebességgel, és roppant gyorsan elsüllyedt. A zarándokok által zsúfolásig Salem Expressen hivatalosan 470 ember veszett oda- de a nem hivatalos adatok szerint ennél jóval többen. A roncsban ma is minden ott van, amit a hajó szállított, az utasok holmija mellett például autók is.

Elgondolkodtató merülés ez, és persze az ember elgondolkodik a többi szomorú sorsú hajóról is- és az is eszünkbe juthat, bizony vigyázni kell a tengereken. Mert a tenger néha haragos és kíméletlen. S aztán látjuk azt is, hogy bármilyen módon került valami a víz alá, előbb-utóbb a tenger részévé válik. Mára már a Salem Express is afféle tengermélyi oázis lett, amelyet beborítanak a korallok...

0 Tovább

Korallbirodalom

A Vörös-tenger Egyiptomban még mindig lenyűgözően életteli és színpompás.

élmény egyiptom

Ezúttal szeptemberben vágtunk neki egy egy  hetes búvártúrának a Vörös-tengeren. Bár az időjárás néhol közbeszólt az útvonalat illetően, alapvetően mindenhova eljutottunk, ahova szerettünk volna. Fantasztikus hetet töltöttünk a Liberty búvárhajón!

élmény egyiptom

Amikor felidézem a túránkat, akkor először az a rengeteg szép, színes korall jut az eszembe, amelyekkel sok merülőhelyen találkoztunk. A világnak ez a pontja még mindig az egyik legszebb (és nem mellesleg a legmegfizethetőbb) búvárparadicsom...

élmény egyiptom

élmény egyiptom

élmény egyiptom

élmény egyiptom

0 Tovább

Adriai tavasz

Jól indult a búvárszezon Horvátországban.

élmény adria

A májusi búvártúráknak a horvát Adriára van pár jellegzetes vonása. Egyrészt minden olcsóbb, könnyebben elérhető, nincs nagy forgalom se, hiszen előszezonnak számít. Ez persze azzal is jár, hogy nincs nyitva minden bolt és étterem, de ami kell, azért minden megtalálható.

élmény adria

Az az apróság számít hátulütőnek, hogy a víz egy kicsit hűvösebb lehet. Ez most sajnálatos módon inkább nagyon hűvösnek volt mondható, mert 14 fokban nem úgy lubickol az ember, mint egy trópusi tengerben. Az ember magára rángat minden neoprén ruhát amit csak talál, de azért így sem húzódnak el nagyon a merülések.

élmény adria

S hogy megéri-e búvárkodni? Mindig, mindehol- egyszerű a válasz. Itt és most Pag szigeten merültünk színes falnál is, de főleg a part közelében, a Dive Station DC előtti sekély vízben keresgéltünk. Akadt is pár jó fotótéma, például csikóhalak, tűhalak, nyálkáshalak. Ami meglepő volt, hogy hatalmas számban bukkantak fel tengeri nyulak is- ezek valójában csigák. 

élmény adria

Egy szó mint száz, nem kellett unatkozni idén (sem) az Adrián. És az ilyesmi mindig kedvet csinál ahhoz, hogy az ember nyári, netán kora őszi túrát is tervezgessen, amikor kevésbé kell vacogni, viszont ugyanúgy bőven van látnivaló....

élmény adria

élmény adria

élmény adria

élmény adria

élmény adria

0 Tovább

Harcjármű a víz alatt

Aqaba harmadik merülhető roncsát Tanknak hívják, pedig valójában nem is az.

roncs jordánia

Amikor a jordániai búvártúrán a merülőhelyekről beszélgettünk, gyorsan eldőlt, hogy a három izgalmas roncs mindegyikét meg akarjuk nézni. Nem nagyon van hely a világon, ahol egyetlen nap leforgása alatt lehet búvárkodni egy hajónál, egy repülőnél és egy tanknál is. Mint kiderült, a C130 Hercules repülő és a tank egy merülőhelyen van, tehát a nap harmadik merülésének a végét terveztük a sekélyben nyugvó járműnél.

roncs jordánia

Persze a katonai dolgokban járatosaknak még a korallok lepte harcjármű képe is árulkodó: ez nem tank. Én is gyorsan rájöttem, hogy a két ikergépágyú messze nem lenne elegendő egy korszerű harckocsin. Nem sok keresgélés kell hozzá, hogy egy nagy számban gyártott, Vietnamban is bevetett amerikai önjáró légvédelmi gépágyúról van szó: egy M42 Dustert süllyesztettek el a Vörös-tengerben még 1999 szeptemberében.

roncs jordánia

Bár szokatlan roncs ez, mivel csak a merülés fele jut rá, nem töltöttünk el ott nagyon sok időt- ráadásul november végén korán megy le a nap, ránk is sötétedett egy kicsit. De azért meg lehetett nézni a lánctalpat, no meg azokat a bizonyos 40 mm-es ikergépágyúkat is. Együtt a repülőronccsal kifejezetten érdekes volt a merülés. 

roncs jordánia

Kicsit úgy tűnhet, hogy ezen a három merülésen magukat az igazi, természetes korallzátonyokat hanyagoltuk. Nos, be kell valljam: tudatosan. Többségünk több helyen is merült már a Vörös-tengeren, akár itt az Aqabai-öbölben Eilatnál, Tabánál, akár Egyiptomban. Az itteni szép korallokat már láthattuk máshol, még szebbeket is, mint amik itt jellemzőek. A repülő és a tank roncsa viszont igazi különlegesség- és nem is bántuk meg, hogy most ezeket részesítettük előnyben.

roncs jordánia

0 Tovább

Google hirdetés

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (249),mutazás (194),sztori (187),cápa (160),video (133),búvár (126),felfedezés (76),környezetvédelem (74),baleset (73),élmény (71),fotó (68),alapok (57),adria (57),híresség (54),egyiptom (47),film (47),szabadtüdős (41),utazás (35),barlang (34),delfin (29),felszerelés (28),retró (28),történelem (27),egzotikus (26),régész (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),teknős (19),munka (19),édesvíz (18),usa (17),tanfolyam (15),videó (15),karib (14),polip (13),bánya (12),Cápa (12),kutatás (12),üzlet (12),ciprus (11),mélytenger (11),medence (11),doku (11),kincs (10),rekord (10),fóka (10),málta (10),ausztrália (9),manta (9),támadás (9),jordánia (8),tengeralattjáró (8),szemét (7),sport (7),szafari2014 (7),szobor (7),humor (6),tél (6),szafari18 (6),csikóhal (6),tudomány (6),cousteau (6),verseny (6),rák (6),Bali (6),ázsia (5),ausztria (5),florida (5),rája (5),tintahal (4),bali (4),mexikó (4),hidegvíz (4),repülő (4),olaszország (4),magyarország (4),szafari2016 (4),múzeum (4),találkozás (3),muréna (3),víz alatti (3),Egyiptom (3),thaiföld (3),repülőroncs (3),skandinávia (3),orosz (3),könyezetvédelem (3),karácsony (3),krokodil (2),elsodródás (2),maldív (2), (2),spanyolország (2),hal (2),medúza (2),éjszaka (2),görög (2),csiga (2),könyv (2),európa (2),bomba (1),hollandia (1),búvárfilm (1),izland (1),szafari (1),bulgária (1),akvárium (1),aqaba (1),vörös-tenger (1),cetcápa (1),balti (1),budapest (1),románia (1),repülőgép (1),uk (1),tenger (1),norvégia (1),szörny (1),technológia (1),thaifold (1),Búvár (1),horvátország (1),feketetenger (1),celeb (1),írország (1),egyesült királyság (1),Florida (1),dubaj (1),korall (1),görögország (1)

Hirdetés

Kedvencek

A nagy Kék A nagy Kék

Túrán innen, túrán túl, hol a gyaloglás, kerekezés, evezés az úr......

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog