A legendás Me 109-es egyik példányánál merültek a magyar katonai búvárok.
A szolnoki RepTár repülőmúzeumban tartott sajtóeseményen mutatták be a rendkívüli felfedezést. Sokan tudják, a második világháború idején komoly légi csaták folytak Magyarország felett, és számos gép veszett oda. Találtak már roncsokat korábban több ponton, így a Balatonból származó maradványokat is hoztak a felszínre. Ám tudható, vannak még roncsok- a tó mélye pedig fontos leleteket rejthet.
A RepTár oldalán olvasható beszámoló szerint 2020 szeptemberében, az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái egy repülőgéproncsot találtak a Balatonban. A kiemelt roncsdarabok alapján a szakértők arra a megállapításra jutottak, hogy egy Me 109 típusú repülőgép lezuhanási vagy kényszerleszállási helyét találták meg.
Ez az első alkalom a magyar roncskutatásban, hogy víz alatti felvételek készültek egy repülőgéproncsról és nagy az esély arra, hogy magyar gyártású vadászgépet találtak a Balaton mélyén. Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár búvárai a Jackall Cave 2020 gyakorlat keretében hajtottak végre kiképzési merüléseket.
Az elsődleges cél a repülőgép típusának azonosítása, majd a roncs állapotának felmérése volt. A minimális látótávolság nehezítette a búvárok munkáját, ráadásul a roncsot körülbelül 70 centiméter vastag iszapréteg takarja. A rendelkezésre álló idő alatt csak a roncs egy részét sikerült megtisztítani. Eddig annyit lehetett megállapítani, hogy a motor viszonylag ép állapotban van, továbbá nagyobb méretű szerkezeti elemek is vannak a mederben, ezért felbecsülhetetlen értéke van a megtalált roncsnak.
A merülések a jövőben még folytatódnak. Az eddigi feltárás során felszínre hozott légcsavartoll, légcsavarkúp, a motorburkolat darabja, valamint további alkatrészek és a búvárfelszerelések először, a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban tekinthetőek meg, előreláthatólag 2021. szeptember 30-ig.
A Messerschmitt Me 109 típusú gép német gyártású, legendás együléses vadászgép, ami végig az élvonalban szolgált a második világháború idején. A Magyar Királyi Honvéd Légierő pilótái is ilyen gépekkel szálltak szembe a Magyarországot támadó bombázókkal. A jelentős túlerővel szemben is helyt álló magyar egységek súlyos veszteségeket szenvedtek el. A gépek utánpótlását biztosítani kellett, így a háború végén már magyar üzemek is gyártották a Me 109-es G változatát. Úgy vélik az első felszínre hozott alkatrészek alapján, hogy akár magyar gyártású gép is lehet a most felfedezett roncs.
Természetesen a roncs védelem alatt áll, amatőr búvárok aligha merülhetik, még ha csak 3-4 méteres mélységbe kellene is érte lemenni. Ráadásul a gyenge balatoni látótávolság miatt inkább csak tapogatva lehetne tájékozódni. Így aztán ez nem nekünk való merülőhely jelen pillanatban. Ám ha megvalósulnak a tervek, és a gép nagy részét a felszínre hozzák, akkor a múzeumban bárki megnézheti majd, mit rejtett a tó mélye.