Van, ahol már a tenger alá küldött hajókat is védeni próbálják.

sztori

A búvárüzletben komoly szerepet kaptak mostanában a kifejezetten búvárok kedvéért víz alá küldött hajók, tankok, repülők. Szerte a világban lehet merülni ilyeneknél, ám nem mindegyik mesterséges zátony projekt válik sikeressé.

Hogy mi lehet a gond? Például az, ha a roncsot rossz helyre pottyantják, túl mélyre kerül, így a búvároknak csak a töredéke merülhet rajta: azok, akiknek van ehhez megfelelő képzettsége és felszerelése. Ezzel az egyik fontos cél biztosan nem teljesül, mert nem tehermentesíti a természetes élőhelyeket.

sztori

A másik nagy hiba pedig az szokott lenni, ha -milyen meglepő- rossz helyre teszik a roncsot, csak ezúttal éppenséggel a mélység túl sekély. Pár méteren még érezhető a hullámverés, a nagyobb viharok pedig egészen mélyen is kárt okozhatnak. Ha pedig abszolút nem védett pontján van a tenger fenekének a roncs, akkor komolyan meg is rongálódhat. Akadt már erre példa több helyen is.

Most éppen Máltáról érkeztek olyan hírek, hogy a P33 nevű járőrhajót a téli viharok csúnyán megrongálták. Persze a süllyesztés helyét jól ismerők már előre megmondták, inkább másik pontot kellett volna választani- az oldalára dőlt P33 mindenesetre nem fest túl jól. Így aztán el lehet rajta gondolkodni, hogy megpróbálják-e "kijavítani" a roncsot, amit meglehetősen komoly pénzbe került elsüllyeszteni, vagy esetleg akár ki is emeljék.

sztori

A P33 egyébként azon német építésű máltai járőrhajók közé tartozott, amiket kiszuperálva a tenger fenekére küldtek. Ám míg a jobban kiválasztott helyen levő P29 például a sikeres mesterséges zátony kialakítás jó példája, a P33 sorsa egyelőre egészen máshogy alakul.

(Fotók: Arkadiusz Skrebnik)