Olvasom, hogy agyafúrt autótolvajok Borsodban a meglovasított Zsigulit beletaszították egy tóba, hogy így rejtsék el. Sályon történt a vérfagyasztó bűncselekmény, de a rendőrség a helyzet magaslatán volt, és hat óra alatt megtalálta a tetteseket. Ők pedig nem súlyosbították a saját helyzetüket, elmondták, hogy a Ladát a víz alatt találják meg a hatóság emberei.
Arról nem szól a hír, hogy a bűnjelet akarták eltüntetni, vagy esetleg az volt a nagy terv, hogy később még kiemelik az értékes zsákmányt. Ha az utóbbiban gondolkodtak, akkor azt hiszem, nem számoltak pár aprósággal. Például azzal, hogy a víz nem éppen a műszaki eszközök barátja. Beázik a motor és az elektronika, ráadásul víz alá kerül az utastér is, és elképzelem, egy jó kis iszapos tóban töltött fürdőzés után milyen szaga lehet a kárpitoknak.
Tudom, egy masszív orosz autónak az ilyesmi meg se kottyan, a szagot pedig simán meg lehet szokni. Már ha sikerül kirángatni a tóból a kocsit. Mert az ilyesmi komoly búvármunka, még akkor is, ha nincs túl mélység. A tóban a látás gyenge, és valami stabil pontra illik rögzíteni a kötelet, ha ki akarunk húzni egy autót. Az iszapba saját tömege miatt belesüppedt járgányon talán csak leásva található rögzítési pont, meglehetősen nagy erő kell a csörlőzéshez is. És persze a tó partján ügyködőkre is felfigyelhet egy-két járókelő. Éjszaka pedig a zajok buktathatják le a tolvajokat.
Sehogy nem áll össze a kép- én azt hiszem, a saját bőrüket akarták csak menteni a bűnözők amikor eltüntették a felszín alatt a Ladát. Így aztán most a hatóság által megbízott búvárok dolgozhatnak, hogy kiszedjék azt, ami nem való a tóba.
Fordul elő időnként hasonló más hazai vizekben is. Néha baleset miatt kerül valami a mélybe, de más esetek is előfordulnak. A Linda sorozat búváros epizódjában a teherautó forgatási kellék volt odalenn, amit a legenda szerint "ott felejtettek", csak jóval később vettek ki, az amatőr búvárok bánatára. Más tóban meg arra gyakran merülők döntöttek úgy, hogy feldobják a helyet egy Lada vízbe süllyesztésével. A környezetvédelmi hatóságok nem tapsikoltak örömükben, így pár nap múlva ugyanazok a búvárok ki is emelhették az autót. Gyorsan kiderült számukra, jóval könnyebb valamit bedobni, mint kivenni... Más helyeken viszont ma is lehet víz alatt autót látni még magyar tavakban is, sőt, sok éve Kiskunlacháza mellett egy bányatóban egy An-2 repülőgépet lehetett látni- pontosabban nem lehetett látni a tragikusan zavaros víz miatt, inkább csak tapogatóztunk.
Az autó azért számít különleges roncsnak a búvárok számára, mert meglehetősen idegenszerű látvány a víz alatt. Hajókra számítunk ugyanis, valamennyire még repülőkre is, de autók?... Komoly vonzerőt jelenthet, ha egy elsüllyedt hajó autókat, motorokat szállított, amiket még külön meg lehet nézni. Többek között ezért népszerű annyira Egyiptomban a Thistlegorm roncsa.
Önmagában egy autó annyira nem izgalmas, hiszen elég kicsi. Körbeússzuk kétszer, benézünk, aztán az ember úszik tovább, keres valami más érdekeset. Kell hozzá valami más, egy sztori, hogy emlékezetes legyen. Cipruson például ott az elsüllyedt hatalmas komp, a Zenobia. A szállított kamionokkal együtt süllyedt el, de a középső fedélzeten van egy személyautó is: a kapitány Ladája. No azt már rég meg szerettem volna nézni, és tavaly sikerült is. Kiderült, az orosz technikára lehet számítani, harminc, a tenger mélyén töltött év sem volt elegendő ahhoz, hogy felismerhetetlenné rozsdálljon. A merülése nem egyszerű menet, mert eléggé bent van a roncs belsejében, a búvárok többségét be sem viszik ide. Ám így rögvest nő a vonzereje, hogy egy hazánkban jól ismert, kultikus modellről van szó, története is van, és még egy irdatlan méretű hajó is körülveszi...