Ausztráliában a végzős egyetemisták egy részének aligha a nyelvvizsga megszerzése a legfontosabb, van, akinek akkora inkább rutinos búvárrá kell válnia.
Legalábbis ezt bizonyítja Mike Irvine, a University of Victoria diákja, aki a víz alatt védte meg diplomamunkáját. Természetesen ez is része volt a munkának, ugyanis arról szólt a feladat, hogy igazolnia kellett, a korszerű technológia segít a tengerbiológia oktatásában.
A 27 éves Irvine a felszín alá merülve egy beszédet is lehetővé tevő maszkban tartott előadást, amit a YouTube-on lehetett követni. Konzulensei nem lepődtek meg, már a közös munka kezdeti szakaszában előállt a hallgató különleges ötleteivel.
Mivel a bírálók is tudtak kommunikálni a búvárral, feltehették kérdéseiket neki. Véleményük szerint ez az út áttörést jelenthet az oktatásban, mert úgy vonja be a diákokat a tenger mélyének megismerésébe, hogy azok a kameráknak köszönhetően szinte élőben barangolhatnak odalenn. Azt hiszem, ebben az az igazán jó, hogy ha víz alatti "tantermek" hálózatát alakítanák ki, a világ bármely pontján levő iskolákban ülő diákok megismerkedhetnek egyszer tavak, egyszer trópusi tengerek, egyszer sarkvidéki vizek élővilágával.
Aki megismeri a mélység különleges világát, az pedig vélhetően fogékonyabb lesz a környezetvédelmi témák iránt is, legalábbis a feltaláló reményei szerint. Irvine egy Fish Eye Project nevű kezdeményezést is életre hívott, hogy a kutatók, oktatók és diákok együtt dolgozva hívják fel a figyelmet a tenger védelmének fontosságára.
A sikeres védés után már komolyan dolgozhat a tervek megvalósításán a búvárkodásban is jelesre vizsgázott hallgató. Remélhetően sikerrel jár, hiszen az elképzelései kifejezetten illeszkednek a ma előremutatónak számító interaktív oktatási koncepciókba. Egyszer talán magyar iskolapadokban ülő gyerekek is ilyen formában tanulhatnak majd a tengerről.