A csodás Bonaire

Ritka szép videó készült a karib-tengeri sziget víz alatti világáról.

mutazás

A búvár vagy merül, vagy épp merülést tervez. Utóbbira mindig van lehetőség, az álmodozás olcsó és egyszerű módja annak, hogy hódoljunk valamilyen formában a kedvtelésünknek. 

Az internet információbősége zavarbaejtően sok hellyel kecsegtet. A kalandvágyókat ugyanúgy vonzza Izland mint Palau, és pont ugyanolyan szívesen merülnének máltai roncsoknál mint fülöp-szigeteki roncsmerülőhelyeken. Így hát mindig, minden lehetőségre nyitottan szoktam én is olvasni a különféle útleírásokat, merülőhely-rangsorokat.

Úgy vagyok vele, amiről sokan beszélnek, az általában nyújt is valami érdekeset. Ez általában be is igazolódik: a világ leghíresebb helyei közül párat már megnéztem, és mondhatom, méltán váltak ismertté. Szóval amikor a Karib-tengerben levő sok-sok sziget közül Bonaire neve kerül mindig elő, úgy érzem, ez bizony nem lehet véletlen.

mutazás

Az egykor Hollandiához tartozó ABC-szigetek másik két tagja, Aruba és Curacao is nagyon vonzó, de Bonaire a szabadsággal különösen az: saját bérautóval, palackokkal megrakodva megy az ember a kedve szerinti helyekre, és merül ahogy neki tetszik. Lehet ennél jobb? Természetesen igen: ha az embernek jó értelemben véve elakad a lélegzete a látnivalóktól.

Nos, ez a videó pont olyan, ami nagyon-nagyon kedvet tud csinálni egy búvártúrához. Engem legalább is meg tud győzni a tiszta víz, a hatalmas halrajok, a teknősök, a korallmezők látványa...

Jó lenne egyszer eljutni ide- de az tuti, hogy addig is jó program lesz túratervekről álmodozni Bonaire szigetre.

0 Tovább

Új roncsok merülhetők

Technikai búvárok, irány Málta!

mutazás roncs

A kis földközi-tengeri szigetország már eddig is búvárparadicsomnak számított: komoly vonzerő a térségben melegnek számító víz, a jó látótávolság, a könnyen elérhető merülőhelyek, a remek infrastruktúra és a sok izgalmas roncs. Nos, utóbbiak terén kínál most újat Málta a mélymerülésben gyakorlott technikai búvárok számára.

Azt eddig is tudni lehetett, hogy a már felfedezett és gyakran merült történelmi jelentőségű roncsok (pl. HMS Maori, Blenheim Bomber, HMS Stubborn) és a mesterséges zátonyok (P29, Rozi, stb.) mellett bőven vannak még a víz alatt maradványok, amelyeknek csak egy részét fedezték fel. Ám ezek már mélyebben, 50-100 méter között nyugszanak. Korábban ilyen mélységbe nem volt rutinszerű a merülés- ma viszont már más a helyzet.

Ezért aztán a máltai hatóságok májustól engedélyezték 8 új roncsnál a búvárkodást. Külön érdekesség, hogy három repülőgép is van közöttük: egy második világháborús német Ju-88 bombázó 60 méteren, egy Fairy Swordfish biplán 55 méteres mélységben és egy még nem azonosított gép 90 méteren. 

mutazás roncs

A hajók nem kevésbé izgalmasak. A HMS Russell még 1916. április 27-én süllyedt el aknára futva, a katasztrófában 125 tengerész veszett oda. A sírjukká vált hajó 114 méteres mélységben nyugszik, és 2003-ban merülték fedezték fel. Egy nappal később követte a hullámsírba a HMS Nasturtium aknaszedő, ami 67 méteres mélységben található. Az SS Lucistont 1916 novemberében torpedókkal lőtték ki, 105 méterre kell ereszkedni ha valaki meg szeretné nézni.

A második világháború idején süllyedt el a HMT Trusty Star, ami aknaszedőként szolgált, de saját aknája végzett vele 1942 júniusában. Ezt 85 méteres méylségben fedezték fel. A lengyel ORP Kujawiak romboló eredetileg brit hajó volt, HMS Oakley néven szolgált korábban. Szintén 1942 júniusában futott aknára, és jelenleg 90 méteren vannak a maradványai. Négy további roncs megnyitása várható a közeli jövőben, tehát a lista még tovább bővül majd.

mutazás roncs

Bár a merülés most már lehetséges ezeknél a roncsoknál, a merüléseket regisztrálni kell valamelyik búvárközpontnál, akik ellenőrzik, hogy a búvároknak megvan a megfelelő technikai búvári képzettsége és tapasztalata, és díjat is kell fizetniük. A búvárokat szállító hajókra is külön előírások vonatkoznak majd.

Az új roncsok utáni kutatás pedig folytatódik. A közelmúltban például egy gázvezeték fektetése előtti felmérés során találtak új maradványokat a második világháború idejéből: egy hajóra és két repülőgépre bukkantak. Mivel a víz alatti kulturális örökség is védelmet élvez Máltán, ezért a csővezetéket is áttervezték, hogy azok ne érintsék a roncsokat. 

Szóval akkor is érdemes lesz visszatérni az országba, ha valaki olyan szerencsés, hogy már az összes fenti roncsot megnézhette- lesz miért vízbe csobbanni a roncskedvelő búvároknak a jövőben is.

0 Tovább

Toyotából korallzátony

Így formál át egy autót a tenger.

mutazás

Ez a kis rövid videó tulajdonképpen nem nagy szám: egyszerűen csak körbeúszott a készítője egy nagyobbacska koralltömbbé átalakult Toyota FJ40 terepjárót. A meglepő inkább az, hogy mennyi élőlény telepedett meg rajta, és milyen sok hal cikázik körülötte. Némely szögből nem is könnyű megismerni, hogy egyáltalán ez egy autó volt annak idején, a típusát pedig inkább csak a szakértők tudják megállapítani. A miheztartás végett: ilyen egy FJ40.

mutazás

Persze ehhez trópusi tenger kell, ez a jármű is azért lett kis tengermélyi oázis, mert a Fülöp-szigetek vizeinek gazdag élővilága minden lehetséges élőhelyet kihasznál. Hát, így lesz mesterséges zátony egy roncsból- de most nem is arról szeretnék beszélni, hogy érdemes-e ilyesmit csinálni. Hanem inkább arról, hogy szemmel láthatóan a tengeri élővilág remekül érzi magát, ha békén hagyjuk és nem pusztítjuk. Az, hogy az "igazi" korallzátonyok állapota sok helyen elszomorító, azt jelzi, hogy nagyon is komoly emberi behatással kell szembenézniük. Pedig csak oda kéne figyelni, és lehetnének újra ilyen szépek... Lesznek? És akkor nem feltétlenül egy kimustrált Toyotának kell a csodájára járni merülés közben Pangangan mellett. 

Hozzátéve persze, hogy aki szeret odafigyelni egy tengeri életközösség apróságaira, egyetlen ilyen mesterséges zátonynál is hosszú időt eltölthet, mert hihetetlen, mennyi féle és fajta lény tud élni benne, rajta, körülötte...

0 Tovább

Gépek a bányában

Különös helyen lehet merülni Németországban. 

A Grube Felicitas bánya Észak-Rajna-Vesztfália államban található, Dortmundtól keletre. 1863-ban kezdték még itt a termelést, ami egészen a közelmúltig folyt. Utána viszont a víz vette át az uralmat a felhagyott tárókban, s ekkortól járnak ide merülni a barlangi búvárok. 

A merülések érdekessége elsősorban az, hogy a kristálytiszta vízben az egykori vágatok jól beúszhatók, át lehet úszni az ajtókon, s ott maradt sok gép, jármű is a mélyben, meglepően jó állapotban, mintha arra várnának, hogy egy nap valaki még újra indítja őke... Egyfajta ipari műemlék ez, nem pedig egy átlagos merülőhely. 

0 Tovább

Másfél mázsa kokain

Ez a hajó sem szállít többé csempészárut az Egyesült Államokba.

A különféle mesterséges zátonyoknak egészen változatos háttere van. Természetesen elsősorban az számít, milyen a roncs körül a merülési élmény, de azért az sem rossz, ha van valami sztori, ami elmesélhető a víz alatt nyugvó maradványok kapcsán.

A Miami Beach előtt található Princess Britney hajóként nem lenne túl érdekes. Nagyjából 50 méter hosszú, felépítményében sincs semmi különös. 27 méteres mélységben nyugszik, szépen körbe lehet úszni, akár be is lehet nézni a hajótestbe. Talán még a motortérbe is be lehet kukkantani.

Pár évvel ezelőtt ez a hely rejtette a legizgalmasabb titkot: az Egyesült Államok hivatalos szervei ugyanis a csempészek utáni hajsza során feltartóztatták a hajót, és a motortér padlója alatt rá bukkantak a nagy fogásra. 156 kiló kokaint rejtettek el erre a helyre! Természetesen a legénységet letartóztatták, a hajót lefoglalták.

A Princess Britney viszont nem veszett kárba, jó célok szolgálatába álíltották: a tenger mélyére süllyesztve új élőhely lett belőle. És persze a Miami-ba búvárok is örömmel keresik fel a roncsot, amit beleptek a növények és benépesítenek a halak.

0 Tovább

Cápa, delfin, manta

A nagy tengeri találkozások mesterhármasa, egyetlen merülésen.

mutazás

Mi, búvárok, előbb-utóbb megálmodunk magunknak pár nagy kalandot. Eljutni a mexikói cenotékba, merülni az olyan híres roncsoknál mint a Thistlegorm vagy a Yongala, s persze szemtől szembe találkozni a nyílt óceán nagyvadjaival...

A tervezgetős énünk természetesen először tájékozódik, aztán pedig jöhet a lehetőségek utáni keresgélés. Aki benne van ezekben a dolgokban, az pontosan tudja, mit hol talál. Manták? Elég Balira elmenni, és onnan átugrani a Manta Pointhoz. Cetcápák? A Fülöp-szigeteken Cebu sziget, azon belül Oslob a tuti helyszín, Ausztráliában a Ningaloo-zátony. Még a delfinekhez kell a legkevesebbet utazni, a Vörös-tenger egyiptomi részén vannak olyan pontok, ahol egész jó eséllyel beléjük futhatunk.

Bizony, a világ különböző sarkait kell célba venni, ha mindezekkel a csodálatos lényekkel szeretnénk búvárkodni! Vagyis... Léteznek helyek, ahol mind előfordul. A Mexikó nyugati oldalán, a Csendes-óceánban található Revillagigedo-szigetcsoport (elsősorban a legnagyobb tagja, Socorro ismert) is ilyen hely. Fantasztikus az élővilága, igazi oázis az óceánban. Ahogy az alábbi videó bizonyítja, még olyan is megtörténhet, hogy manta, delfin és cetcápa egymás mellett, egyetlen "kötelékben" bukkan fel.

Szóval mondhatnánk, egyetlen túrával le is tudhatjuk minden nagy találkozást, amiről csak álmodtunk. A gond csak az, hogy az ára is háromszor annyi, mint egy hétnek máshol. Persze így is megéri, szó se róla, csak nem azért vonzó, mert sokkal olcsóbban, egy kalap alatt megússzuk a bakancslistánk kipipálását, mint máshol, hanem azért, mert így az élmény még különlegesebb, még feledhetetlenebb. 

És persze az első ilyen után máris törhetjük a fejünket, mi legyen a következő nagy kaland? Galapágos? Cocos? Az igazi búvár mindig tervezget- a még igazibb pedig legközelebb azt is nagyon élvezni fogja, amikor az Adrián keres csikóhalakat, hiszen a víz alatti világ minden arca lenyűgöző.

mutazás

0 Tovább

Óriásmedencék búvároknak

Körkép a könnyen elérhető európai városokról, ahol búvárkodni is lehet.

utazás

A téli hónapokban csak maroknyi búvár merül itthon, és a tipikus európai nyaralóhelyeken is igazi holtszezon van. Csak pár búvárbázis van nyitva, ami érthető, hiszen a Földközi-tenger vize is erősen lehűl. Noha egy szárazruhával ilyenkor sem kényelmetlen a merülés, a hobbibúvárok számára ez nem opció.

Az viszont annál inkább, hogy nagyon könnyen elérhető, meleg vízű óriásmedencéket keressenek fel. Ilyenből több is van kontinensszerte, és ezek többsége kínál felszerelésbérlést, tanfolyamokat, tehát gyakorlatilag egy fapadossal, csomag nélkül is érdemes elutazni. Ha jó úti célt választunk, akkor pedig a búvárkaland után kellemes program lehet a városnézés.

A még mindig legismertebb ilyen hely a brüsszeli Nemo33, ahol már én is többször voltam. Erről sokat nem is érdemes mondani: Belgiumba könnyű eljutni repülővel (Ryanair, Wizzair járat van Charleroi-ba, Brussels Airlines a fővárosba), a merülés a meleg víz (33 fok, búvárruha nem kell) miatt nagyon kellemes, és a medence mélysége, a 33 méter is elég komoly egy kis gyakorláshoz. Akár Brüsszelben, akár valamelyik könnyen elérhető nagyvárosban mint Brugge érdemes szétnézni, sétálni, sörözni. Így aztán a téli hónapokban a Nemo33 sok búvárnak jelent jó alternatívát hosszú hétvégés kiruccanásra.

Olaszországban, Montegrotto Terme városban található az Y-40. Ez is kifejezetten búvárkodás számára épült, ugyanúgy kellemesen meleg, 32-33 fokos, ugyanúgy jár a belépő mellé a felszerelés bérlése is- elegendő maszkot, búvárkomputert vinni. Ráadásul ez a legmélyebb ilyen medence a világon! A nagy mélység miatt sokat járnak ide edzeni a készülék nélkül merülő szabadtüdős búvárok is. A legközelebbi nagyváros Padova, de akik Treviso reptérre (Ryanair) érkeznek, azok inkább Velencét célozzák be városnézésre, aki pedig Bolognából jön (Wizzair), annak adott hogy ott kalandozhat egy kicsit. 

Visszatérve Belgiumba, a TODI nevezetű búvármedence jellegzetessége egyrészt az, hogy ebbe halakat is telepítettek, így hiába sekélyebb (10 méteres), mozgalmasabb a merülési élmény. A másik dolog amiről említést kell tenni, hogy sokkal kevésbé egyszerűen elérhető, mint mondjuk a Nemo33, mert ez az ország keleti részén, egy kisvárosban van. Bérautóval lehet jó opció- egyébként ha már fapadossal megy valaki, Eindhoven reptere (Wizzair) közelebb esik hozzá, mint Charleroi. A víz 23 fokos télen-nyáron.

Németország az, ahol több helyen is építettek búvármedencéket már jópár évvel ezelőtt. Egyrészt a németek nagyon szeretnek búvárkodni, másrészt pedig az ország viszonyai tényleg nem kedveznek a téli merülgetésnek. Így aztán több ponton is van mélyebb vagy látványosabb medence, ahol remekül lehet gyakorolni. Nagyon eltérő, hol mi vár a búvárra: például a Duisburgban található Tauchgasometer hiába nagy és mély, gyakorlatilag kültéren van, így aztán a vize télen pont olyan hideg, mint egy tóé. 

Ezért inkább olyan merülőhelyeket emelek ki, amelyek tényleg beltérinek számítanak, és télen sem kell kifagyni belőlük. A szerintem említésre érdemes két intézmény érdekessége, hogy mindkettő a Köln/Bonn reptérhez esik igazán közel, tehát olcsóbb légitársaságokkal is elérhető (közvetlen járata az Eurowingsnek van). A Monte-Mare Rheinbachban található, vize 28 fokos, kellemes. A medence csak 10 méter mély, de vannak tanfolyamokhoz kialakított gyakorlótrepnik, és különféle víz alatti látványosságok, tehát nem csak egy nagy betonteknőben zajlik a merülés. Természetesen minden felszerelés bérelhető, egy merülésre biztos nem rossz kaland.

A másik közeli hely a Dive4Life SIegburgban. Ennek a medencéje 20 méter mély, a víz 26 fokos, és egyfajta elsüllyedt várost mintázó kialakítása miatt itt sem a csempézett falakat kell bámulni. Természetesen minden mesterséges, tehát nem érdemes az évszázad legjobb merülőhelyére számítani, de ha arra gondolunk, hogy eközben esetleg odakinn repkednek a mínuszok, máris vonzóbb a hely. Itt is van minden, ha valaki tanfolyamon szeretne részt venni. 

Szóval ha valaki ezekben a hónapokban is merülni vágyik könnyen, olcsón elérhető helyszíneken, válogatni is lehet. Ami viszont nagyon fontos: hiába "csak" medencékről van szó, ezek olyan mélységűek, hogy a búvárkodás után ki kell hagyni legalább 24 órát repülőgépre szállás előtt. Egyetlen nap alatt tehát nem megjárhatók- de talán nem is lenne érdemes, hiszen a többségük közelében van olyan város, látványosság, aminek felkeresésével egybekötve igazán jó kis kiruccanást lehet szervezni.

0 Tovább

Vidámpark búvároknak

Egy Jumbo Jet elsüllyesztésével akar magának kihasítani egy szeletet a nemzetközi búvárturizmus tortájából Bahrein.

roncs

Az már senkit nem lep meg, hogy az olajból meggazdagodott közel-keleti országok egyre inkább nyitnak az idegenforgalom felé. Az olaj sem tart örökké, ráadásul mindig javít a megítélésen, ha egy ország befogadó, a turistákat szívesen látó képet mutat magáról.

A probléma jellemzően az, hogy ezekben az országokban nem feltétlenül vannak igazi látványosságok, a sivatag és a hőség pedig csak kevesebb embert vonz. Ezért aztán ők maguk kezdenek eszement építkezésekbe, őrült projektekbe, óriási hotelekkel, mesterséges szigetcsoportokkal, fantasztikus szórakoztató parkokkal, sőt, múzeumokkal. És nem sajnálják a pénzt a minőségre, olyan partnerekkel dolgoznak együtt, mint a Ferrari és a Louvre.

Kétségtelen, hogy sikerült is olyan helyeket feltenni a turizmus világtérképére, mint Dubaj, pedig 15-20 éve még kevesen akartak volna akár egy napot is eltölteni arrafelé. A környékbeli konkurencia pedig nem akar lemaradni, és ha már álmodnak, akkor jó nagyot.

Bahrein például most a víz alatt építkezne. Egy százezer négyzetméter alapterületű "vidámparkot" alakítanának ki a búvárok számára. Itt hagyományos helyi épületeket húznának fel a víz alatt, de a látványosságok közül a legizgalmasabb egy elsüllyesztett Boeing 747 Jumbo Jet lenne. Ekkora óriásgépből még soha nem alakítottak ki mesterséges zátonyt- egészen biztos, hogy érdekes lenne a monstrumnál (és benne) búvárkodni.

Persze a történet másik fele az, hogy a leírásból nagyon úgy tűnik, itt bizony minden mesterséges lenne, szóval nagyon mű az egész. A világban merülhető vonzó roncsok egy része azért érdekes, mert történetük és történelmük van, a másik része meg azért, mert az egyébként is dús élővilágú helyszíneken hamarosan benépesítik a halak, a korallok. Hát a bahreini vidámparkra egyik sem lenne vélhetően igaz, bár úgy sejtem, ha kell, halakat is próbálnának importálni és betelepíteni. 

A mesterséges zátonyoknak mindenesetre komoly a vonzereje, dollármilliókban mérhető egy-egy ilyen projekt által generált bevétel, ha jól van kitalálva. És itt most az a nagy dobás, hogy Jumbo Jet lenne az egész víz alatti játszótér ékköve- mesterséges helyszín vagy sem, bizony egyszer azért én is megnézném a saját szememmel a víz alatt. 

Szóval személy szerint kíváncsian várom a híreket Bahreinből. Állítólag már a 2019-es idegenforgalmi csúcsszezon idején megnyílik a búvároknak szánt vidámpark- meglátjuk, milyen lesz, és akad-e, akit ez győz meg egy utazásról.

0 Tovább

Az Ursus roncsa

A második világháború idején süllyedt el ez az olasz hajó az Adriai-tengerben.

utazás

Vis szigete híres a roncsbúvárok körében: nem kevés hajó és repülő maradványa található meg itt. Igaz, kedvtelési búvárok ezeknek csak egy részét merülhetik, ám a képzettebb technikai búvárok számára az 50-60 méteren levő roncsok felkeresése már rutinfeladat.

utazás

Ezek közé tartozik az Ursus is. Az olasz hajó nem hadi célokra épült, felfegyverzett vontatóhajóként teljesített szolgálatot. 1941 januárjában egy brit tengeralattjáró süllyesztette el Cape Stoncica közelében. Jelenleg a tat van a legsekélyebben, de még ehhez is 45 méterre kell ereszkedni, míg az orr valamivel 60 alatt található. Noha viszonylag kicsi roncs, a hajón mindmáig jól megfigyelhető a fegyverzet, a felépítmény, ezért érdekes merülésnek számít.

0 Tovább

Jönnek a mola molák

A búvárok örömére az őszi szezonban Balin ismét merülni lehet a világ legnagyobb csontos halaival.

A magyarul holdhalként ismert tengeri lény furcsa jószág. Lapos, hossza és magassága nagyjából egyforma. Egy átlagos példány közel két méteres és egy tonnás lehet, ami azért elég tekintélyes méret, de ennél nagyobbakat is láttak már. Nyílt tengerben, nagy mélységben él, de néha a búvárok is találkozhatnak vele. Noha magányosan élnek, időnként több is van belőlük ugyanott. 

Az indonéziai sziget, Bali közelében bizonyos pontokon ezekben a hónapokban kifejezetten jó esélyei vannak a velük való merülésnek. Noha hatalmas állatok, az apró szájukkal maximum csak a medúzákra veszélyesek, így aztán ha valaki kellően szerencsés, és láthat egyet, bátran közelbe is úszhat...

0 Tovább

Legfrissebb bejegyzések

Google hirdetés

Google hirdetés

Google hirdetés

Elérhetőség

elche@freemail.hu

Hirdetés

Címkefelhő

roncs (227),cápa (146),video (133),mutazás (131),búvár (126),sztori (92),fotó (67),baleset (66),alapok (56),környezetvédelem (53),híresség (52),felfedezés (49),film (43),élmény (42),adria (41),egyiptom (36),utazás (35),barlang (34),szabadtüdős (33),retró (27),felszerelés (27),egzotikus (26),delfin (26),régész (26),történelem (26),magyar (22),bálna (21),sellő (20),munka (19),teknős (19),usa (17),édesvíz (17),videó (15),tanfolyam (15),karib (14),üzlet (12),bánya (12),kutatás (12),Cápa (12),mélytenger (11),fóka (10),polip (10),doku (9),támadás (9),manta (9),ausztrália (9),kincs (9),medence (8),szobor (7),szafari2014 (7),tengeralattjáró (7),sport (7),szemét (7),ciprus (6),Bali (6),rekord (6),szafari18 (6),humor (6),rák (6),verseny (6),tél (6),málta (6),cousteau (6),ausztria (5),csikóhal (5),rája (5),florida (5),ázsia (5),tudomány (5),szafari2016 (4),hidegvíz (4),mexikó (4),tintahal (4),olaszország (4),múzeum (4),repülő (4),Egyiptom (3),bali (3),skandinávia (3),karácsony (3),jordánia (3),víz alatti (3),találkozás (3),orosz (3),görög (2),krokodil (2),spanyolország (2),éjszaka (2),könyezetvédelem (2),európa (2),magyarország (2), (2),medúza (2),hal (2),muréna (2),csiga (2),bomba (1),balti (1),celeb (1),Florida (1),repülőgép (1),horvátország (1),hollandia (1),írország (1),egyesült királyság (1),korall (1),izland (1),románia (1),könyv (1),bulgária (1),dubaj (1),feketetenger (1),Búvár (1),thaifold (1),görögország (1),technológia (1),szörny (1),tenger (1),uk (1),norvégia (1)

Hirdetés

Kedvencek

Kultúrmunka Kultúrmunka

Élmény, benyomás, vélemény filmről, zenéről, irodalomról, tévéről...

Darwin Darwin

Kis és nagy teljesítmények az emberek és állatok világából. Van aki győ...

Sportfoglalkozás Sportfoglalkozás

Ez a mindennapos testnevelés fotelszurkolóknak: hírek, érdekességek, sztori...

Big Blue Búvár Blog Big Blue Búvár Blog

Kalandjaim a mélység világában és a felszínen, hírek a tengerről, és mi...

Reblog