A maffia búvárai lopták a robbanóanyagot egy elsüllyedt hajóból, egészen mostanáig.

roncs

1941-ben indult utolsó útjára egy olasz teherhajó, a Laura Cosulich Velencéből. A hivatalos feljegyzések szerint különféle szöveteket és gépalkatrészeket szállított Észak-Afrikába, hogy az ott harcoló olasz csapatok utánpótláshoz jussanak. A Líbia felé tartó hajót a brit HMS Upholder tengeralattjáró süllyesztette el Calabria közelében, az olasz csizma délnyugati csücskénél.

A roncsot a hetvenes években fedezték fel, és akkor derült ki, az ártalmatlan rakomány közé rejtve bőségesen pakoltak hadianyagot is- állítólag 1500 tonna TNT maradt a hajótestben a víz mélyén. A helyi maffia, a Ndrangheta, ami Európa legjelentősebb drogcsempész szervezetét működteti, felfigyelt erre a hírre. Természetesen nem a roncs történelmi jelentősége miatt kezdtek érdeklődni a Laura Cosulich iránt, sokkal inkább robbanóanyagok hozták őket lázba.

A kilencvenes és kétezres években a szervezett bűnözéssel foglalkozó rendőri egységek a calabriai klánoknál tartott házkutatások során nagy mennyiségű olyan robbanószert találtak, ami minden bizonnyal a tenger mélyéről származott. Ez egyértelműen arra utalt, hogy a maffiának dolgozó búvárok sokmindent hoztak a felszínre- úgy jártak oda, mintha robbanóanyag-szupermarket lenne. 2015-ben több embert le is tartóztattak, akik a bizonyítékok szerint a roncsból loptak.

Végül a hatóságok megelégelték ezt, és megpróbáltak megoldást találni arra, hogy ne juthassanak innen robbanóanyaghoz jutni a maffia tagjai. Több hónapon át tervezték, hogy zárják el a rakteret, végül az olasz haditengerészet búvárai fémrácsokkal és betonnal töltött zsákokkal oldották ezt meg. Több, mint 45 méteres mélységben dolgoztak, több tucat merülést hajtottak végre, de talán ezzel sikerült elvágni a maffiát az egyik utánpótlási lehetőségtől.

Talán ezek után nem bolygatják majd a roncsot, de félő, hogy lesznek, akik még próbálkoznak vele. A Laura Coselich története is jó példa arra, hogy azzal még gyakran nem zárul le az utolsó fejezet egy hajó életében, amikor a víz alá kerül...