Egy Budapesten épült ócska gőzöst is besoroztak a második világháború idején, míg végül a Fekete-tenger mélyén kötött ki a Dürnstein. Ám sokáig nem tudták, hol nyugszik, majd ismét elveszett rejtélyes módon.

A hajót 1899-ben építették hazánkban, és hosszú időn át teljesített szolgálatot a Dunán. Utasokat szállított különböző osztrák kikötők között, tette a dolgát a becsülettel, aztán a második világháború idején a németek a Dürnsteint is besorozták. Persze a 19. századi technikát képviselő ócska lapátkerekes gőzöst nem frontharcokban vetették be, kisegítő szolgálatot látott el. 

A 60 méteres hajó legénysége egy viharban végzetes navigációs hibát vétett, és a Dürnstein a Fekete-tenger fenekére került, 1944 januárjában, Iljicsevszk közelében. Egy ideig azt hitték, szovjet tengeralattjáróról kilőtt torpedó okozta végzetét, de ezt nem sikerült igazolni.

A szovjet búvárok 1977-ben találták meg hosszas kutatás után a mélyben. Levéltári anyagokat bújtak, hogy megfejtsék, hol nyugszik a régi gőzös. Aztán sikerült egy roncsot felfedezni 25 méteres mélységben, amiről azt sejtették, hogy az elveszett hajó maradványa, ám akkor nem tudták azonosítani. 

Jóval később vissza akartak térni, de vélhetően nem rögzítették pontosan a roncs koordinátáit, így a búvárok hiába keresgéltek, nem találtak semmit. Ekkor már 2004-ez írtak, a független Ukrajna roncskutatói tehát nekiveselkedtek, hogy ismét felkutassák a szovjet időkben egyszer már megtalált Dürnsteint. 2006-ban jártak sikerrel, és a jó állapotban, épségben maradt roncs közelében talált tárgyakkal be tudták bizonyítani, hogy valóban a régi gőzös bukkant elő. A hajóról Andrej Nyekraszov készített remek felvételeket a későbbiekben, ahol egyértelműen beazonosíthatóak az egykori hajótest részei.

2010-ben a vastag üledékréteg alatt megtalálták a navigátor iratszekrényét, benne a hat évtizede a mélyben rejtőző dokumentumokkal, térképekkel. A pecsétek egyértelműen igazolták, hogy milyen hajóra bukkantak.

Így a Fekete-tenger újabb történelmi emlékhelyéről sikerült többet kideríteni. Különös arra gondolni, hogy olyan hajó maradványainál merülhetnek az ukrajnai búvárok, amelyeket egyszer magyar kezek építettek.