Kissé túlzásba esett a marketinges egy búváros hirdetésben.
Igyekszem figyelni mindarra, ami a búvárkodás világában történik, s persze arra is, ami idehaza beszédtéma. Már elég sok dologról írtam, tanfolyamokról, kuponos ajánlatokról, felszerelésekről és így tovább.
Most egy olyan hirdetés jött velem szembe, ami erősen elgondolkodtatott. (A konkrét akciót nem osztom meg, mert bármikor eltűnhet- és engem elsősorban a jelenség foglalkoztat.) Karibi hangulatú búvárélményt ígérnek ugyanis egy magyar bányatóban, tavasszal.
A problémám egyik része az, hogy teljesen felesleges a mi korlátozott látótávolságú bányatavainkat a Karib-tengerhez hasonlítani. Természetesen lehet édesvízben is merülni, jó időszakban, kis szerencsével korrekt körülmények közt lehet ez érdekes, láthatunk olyan halakat, amiket tengerben nem.
De ettől még ez nem valami trópusi tenger. Mondhatunk olyanokat, hogy Muszajröcke a feketerigóvári járás New Yorkja, de ez simán csak nevetséges- vagy hamis. Főleg érthetetlen a tavasszal meglehetősen hűvös hazai tavakat bármilyen szempontból összevetni a trópusi vizekkel.
Ami főleg nem tetszik, az a reklámhoz beszúrt víz alatti fotó, ami egy kristálytiszta tengerben nyugvó roncsot ábrázol, és kis keresés után kiderülhet, pontosan hol is van az. A magyar bányatavakban soha, semmilyen körülmények között nem lehet olyan látótávolság, ami megközelítené ezt.
Tehát van egy hirdetés, ami a Karib-tengert emlegeti, csodaszép képpel illusztrálva, miközben a valóságban hűvös, rossz távolságú vizet, egészen más körülményeket kapa a búvárkodásra befizető kezdő. Aki odamegy, fizet, és aztán rájön, ez valami egészen más, mint amit ígértek neki.
Nem fél a szolgáltató attól, hogy megkérdik tőle, ugyan mikor, milyen helyzetben láthatna valami olyasmit a víz alatt, mint amit a kép ígér? Nem lesz-e némileg ideges a fizető vendég, amikor kiderül a kép csak csali, marketingfogás volt? Nem riasztja-e el a hideg és zavaros bányató a kíváncsi, de búvárkodásban még teljesen járatlan érdeklődő embereket?
Tudom, hogy mindent el kell valahogy adni. De a jó dolgok kiemelése, hangsúlyozása vagy teljesen fals információk állítása egészen más tészta. Én nem akarok más üzletébe beleszólni, mert nem az én dolgom. (Nem ez az első füllentős reklám, amit valaha életemben láttam, és joggal mondhatja azt bárki, ha ennek vagy annak a gyártónak "szabad", másnak miért ne?)
Azt gondolom, mégis tudok olyat mondani, ami konstruktív javaslat. Mivel a búváriskolák dolga az, hogy eldöntsék, mivel hirdetnek, inkább a búvárkodás iránt érdeklődőknek ajánlanék valamit. Ha bizonytalanok, ha túl szépnek ígérkezik egy ajánlat, ha nem világos mit ígérnek, mi vár rájuk, bátran keressenek búváros fórumokat, csoportokat magyar oldalakon, a Facebookon és kérdezzenek. Garantálom, hogy villámgyorsan választ kapnak rá, mennyire "karibi" egy jó kis bányató... És lesz olyan is, akitől korrekt ajánlatot kapnak egy bevezető merülésre, akár hazai édesvízben, de őszintén elmondva azt, hogy is fog ez kinézni, mi a jó benne, mi a rossz- és akkor mindenki úgy dönthet, hogy tisztában van a valósággal.